Yoga en angst – 6 helpende oefeningen


yoga en angst

Angst is een ongenode gast die meestal onverwacht bij je aanklopt. Wat de oorzaak ook is, angst kan je behoorlijk in de weg zitten. Gelukkig kan yoga je helpen om die angst te temmen en een gevoel van innerlijke rust te herstellen.

De yogafilosofie bevat een aantal mooie inzichten en oefeningen die ons beter kunnen helpen omgaan met angst. – Rolf 

Hoe helpt yoga bij angst?

Uit onderzoek is gebleken dat Yoga helpt bij angst. Yoga is een veelzijdige discipline en er zijn dan ook meerdere onderdelen te benoemen die ertoe leiden dat je dankzij Yoga beter om kunt gaan met angst. 

Houdingen

Yogahoudingen zorgen voor het verminderen van spierspanning en het creëren van meer ruimte in je lichaam. Hierdoor kan de ademhaling worden gereguleerd en zal de angst afnemen. 

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen helpen om angst te verminderen, doordat je het parasympatisch zenuwstelsel activeert. En dit bevordert rust en ontspanning, doordat het stresshormoon (cortisol) afneemt.

Meditatie

Mediteren helpt je om je gedachten te observeren zonder erdoor meegesleept te worden. Door regelmatig te mediteren kun je leren om afstand te nemen van je angsten en een dieper gevoel van innerlijke rust creëren.

Ontspanning

Veel yogahoudingen helpen om diepe ontspanning te bevorderen en spanning in je lichaam los te laten. Deze ontspanning kan je helpen om angstsymptomen te verminderen.

Verbeteren van de slaap

Doordat yoga helpt bij het ontspannen van de geest en het lichaam, zal je ook makkelijker in slaap vallen en dieper slapen. En dit zorgt weer voor een uitgeruste lichaam en geest, dat minder vatbaar is voor angsten en stress.

Zelfzorg

Ook niet onbelangrijk is dat je door regelmatig yoga te beoefenen, investeert in je eigen welzijn. Je geeft je jezelf tijd en ruimte om te ontspannen en te herstellen van stressvolle situaties.

Wil je immuun worden voor angst? In onderstaande video deel ik hoe je in 9 stappen van angst naar vertrouwen kunt gaan.

Wat is angst eigenlijk?

Angst is een natuurlijke reactie van je lichaam op stress. Het kan je helpen om alert te zijn en gevaar te vermijden, maar soms kan het ook uit de hand lopen en je leven beheersen.

Van constante zorgen maken tot paniekaanvallen; angst kan vele vormen aannemen en je levenskwaliteit aantasten.

De manier van ademhalen speelt een groot onderdeel bij het voelen en creëren van stress en angst.

Als je verkeerd ademt, dan raken je spieren verkrampt waardoor je stress en angst gaat ervaren in je lichaam. Maar ook andersom: als je stress en angst ervaart, dan ga je verkeerd ademen, waardoor je spieren gaan verkrampen. 

Wil je meer lezen over wat angst precies is, wat er gebeurt als je je angstig voelt en hoe je angst kunt overwinnen? Lees dan ook dit blog.

Welke soorten yoga kun je doen bij angst?

Iedere soort yoga helpt bij het omgaan met angst. Het is afhankelijk van wat bij jou past en hoe je de angst wil aanpakken.

Als je van actieve vormen houdt, dan kies je bijvoorbeeld voor Hatha Yoga of Vinyasa Yoga. Zoek je meer de ontspanning en innerlijke rust, dan kun je voor Yin Yoga of Restorative Yoga kiezen. 

Uitgebreide uitleg van de verschillende yogasoorten, kun je in dit blog vinden.

Liever een video kijken? Hieronder leggen we nog even de bekendste yogavormen aan je uit.

Iets wat ook goed werkt bij angst is Yoga Nidra. Yoga Nidra kan er voor zorgen dat je je weer ontspannen, geborgen en veilig voelt. Op het practice platform vind je deze Yoga Nidra les die hier specifiek op is gericht.practice platform

Kan iedereen yoga inzetten bij angstklachten?

Hoewel Yoga een waardevolle aanvulling kan zijn op de behandeling van angst, is het belangrijk te weten dat het geen vervanging is voor professionele medische hulp.

Als je ernstige angstklachten ervaart, win dan altijd advies in bij een gekwalificeerde zorgverlener.

Hoe vaak moet ik Yoga doen om angst aan te pakken? 

Om angst aan te pakken met Yoga, heb je er het meest aan om Yoga (de combinatie van de houdingen, ademhalingen en meditatie) te integreren in je dagelijks leven.

Je focus neemt toe, je lichamelijke spanning neemt af en de ademhaling wordt rustiger. En het mooie is dat dit er dan voor zorgt dat je weer minder vatbaar wordt voor angsten.

6 yogaoefeningen die helpen bij angst

Neerwaartse Hond (Adho Mukha Svanasana)

De Neerwaartse Hond strekt de rug en de hamstrings en kan helpen om spanning los te laten en de geest te kalmeren. Daarbij is het een omgekeerde houding, wat rustgevend werkt doordat zuurstofrijk bloed sneller je hart en je hoofd bereikt.

Kindhouding (Balasana)

De Kindhouding is een ontspannende houding die helpt om de geest tot rust te brengen en spanning in de rug en schouders te verlichten. Hierdoor vermindert stress en kan angst afnemen.

Ook voelt het vaak heel veilig in deze houding, doordat je dezelfde houding aanneemt als in de buik van je moeder. En dat veilige gevoel zorgt voor ontspanning en rust.

Krijgerhouding 1 (Virabhadrasana I)

De Krijgerhouding 1 is een krachtige, staande houding die helpt om zelfvertrouwen op te bouwen en angst los te laten door middel van concentratie en focus. Daarbij opent het de borst, waardoor er ruimte komt voor de ademhaling.

Sfinxhouding (Salamba Bhujangasana)

De sfinxhouding is een ontspannende achteroverbuiging , die de borst opent en daardoor meer ruimte geeft voor de ademhaling. Daarbij stimuleert deze houding de niermeridiaan, die verbonden is met angst.

Door de niermeridiaan te stretchen, kan de nierenergie beter stromen en daardoor angsten afnemen. 

Liggende twist (Supta Matsyendrasana)

Deze liggende gedraaide houding zorgt voor het stimuleren van het parasympathisch zenuwstelsel. Daarbij opent het de borst en stimuleert het de energiestroom in je lichaam, waaronder de nierenergie. 

Totale Yoga ademhaling (Purna Pranayama)

De totale yoga ademhaling zorgt ervoor dat je de adem naar de buik stuurt en controle neemt over de ademhaling. Dit heeft als effect dat je zenuwstelsel kalmeert, stresshormonen afnemen en de ademhaling rustig wordt.

In onderstaande video werken we met de totale Yoga ademhaling. Doe je mee?

Merk je dat je stress ervaart en wil je graag yogaoefeningen doen om dit tegen te gaan? Lees dan ook eens dit artikel.

Dus: helpt Yoga bij angst?

Ja, Yoga helpt bij angst. Met Yoga kun je leren om je angsten te erkennen, te omarmen en uiteindelijk te overwinnen. 

Het kan fijn en veilig voelen om yogales te volgen van een gecertificeerde yogadocent, zodat je de houdingen goed aanleert en ook aan kan geven welke angsten je ervaart.

Maar het kan ook heel fijn en vertrouwd voelen om thuis in je eigen vertrouwde omgeving te starten met yoga.  

Op het Happy with Yoga practice platform vind je veel verschillende soorten yogalessen die je kunnen helpen angstklachten te verminderen. 

Heb jij zelf ervaringen met Yoga en angstklachten? Deel het hieronder. Door het delen van jouw ervaring help je anderen die hier nu mee worstelen!



https://www.happywithyoga.com/houdingen-2/yogaoefeningen-angst/