Tussenribspieren ontspannen en vrijer ademen – 3 tips


Tussenribspieren, wat doen die precies?

De tussenribspieren zijn spieren die, zoals de naam al zegt, tussen de ribben zitten.

Als deze spieren gespannen of verkrampt zijn, is de beweging van je ribbenkast, je rug en je bovenlichaam beperkt. Dit zorgt ervoor dat je niet optimaal kunt ademhalen en dat kan voor veel mentale en lichamelijke klachten zorgen.

Het is daarom belangrijk om deze spieren flexibel te houden en om te leren hoe je ze kunt ontspannen.

In deze blog kom je meer te weten over:

  • Wat de tussenribspieren zijn
  • Wat de functie is van de tussenribspieren
  • Hoe je erachter komt of je tussenribspieren gespannen zijn
  • Hoe je je tussenribspieren flexibel en ontspannen houdt

En nog veel meer! Lees je mee?

tussenribspierentussenribspieren

Wat zijn de tussenribspieren?

De tussenribspieren zijn samen met een aantal andere spiergroepen betrokken bij de ademhaling. Zo zorgt samentrekking van de tussenribspieren ervoor dat je kunt inademen.

Wat is de functie van de tussenribspieren?

Samen met de spieren van het middenrif, de buikspieren en de spieren rondom de luchtpijp spelen de tussenribspieren een belangrijke rol bij de ademhaling.

We hebben 12 ribben en tussen elke rib zit een tussenribspier. Er zijn twee soorten tussenribspieren, de buitenste en de binnenste.

De buitenste tussenribspieren zorgen ervoor dat de borstkas omhoog en naar voren kan bewegen. Dit gebeurt als deze spieren zich aanspannen. Hierdoor kun je inademen.

Wanneer deze spieren zich weer ontspannen zakt de borstkas vanzelf weer naar beneden door de zwaartekracht. Je ademt dan uit.

De binnenste tussenribspieren zorgen ervoor dat actief, oftewel je heel diep, kunt uitademen. Dit gebeurt bij lang en diep uitademen, bijvoorbeeld bij een diepe zucht of het opblazen van een luchtbed.

Wanneer deze spieren zich samentrekken wordt de borstkas nog een stukje verder naar beneden getrokken. Verder dus dan wanneer het alleen met zwaartekracht gebeurt.

Verkrampte of pijnlijke tussenribspieren, hoe komt dat?

Klachten in dit gebied kunnen door verschillende dingen ontstaan, zoals:

  • Veel en vaak via de borst ademen
  • Te zware inspanning (bijvoorbeeld met sporten)
  • Een verkeerde houding
  • Extreem veel hoesten
  • Angstgevoelens

Ook zitten we tegenwoordig vaak en veel en hebben veel last van stress. Dit kan allemaal zorgen voor een gespannen, pijnlijk, stekend of drukkend gevoel op de borst en voor verkrampte tussenribspieren in de rug.

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van fysiek en mentale klachten. Wil je weten hoe je stress te lijf gaat? Kijk eens naar onderstaande video.

Hoe weet je of je tussenribspieren gespannen of verkrampt zijn?

Wanneer je tussenribspieren verkrampt zijn dan voel je pijn soms tussen je ribben en trekt deze van je rug naar je borst of omgekeerd.

Het kan ook zijn dat je ribbenkast een beetje stijf voelt, maar het kan zich ook uiten in nek, rug en schouderklachten en zelfs in heup- en darmproblemen.

Het kan ook dat je eigenlijk helemaal geen pijn voelt, maar dit hoeft niet te betekenen dat je tussenribspieren flexibel en ontspannen zijn.

Misschien heb je wel het gevoel dat je niet helemaal vrij kunt ademhalen? Je ademhaling heeft enorm veel effect op je hele lichaam.

En zing je weleens? Wanneer deze spieren ontspannen zijn, zul je merken dat je stembereik groter is!

Wat kun je doen aan gespannen tussenribspieren?

Verkramping van de tussenribspieren in de rug en borst kun je verminderen door te focussen op een rustige buikademhaling in plaats van een hoge borstademhaling. Hierdoor kunnen de tussenribspieren zich beter ontspannen.

Ook massage en stretches kunnen bijdragen aan een flexibele tussenribspier.

Ook de spieren van de middenrif spelen een hele belangrijke rol bij de ademhaling. In onderstaande video leer je hoe deze ademhaling gaat en wat de voordelen hiervan zijn.

De tussenribspieren – zo blijven ze flexibel!

Het is belangrijk dat de tussenribspieren goed kunnen aanspannen en goed kunnen ontspannen. Dat draagt bij aan een goede houding en ademhaling.

Onderstaande oefeningen kunnen helpen om de tussenribspieren te ontspannen en om ze flexibel te houden.

1.Zelfmassage

Je kunt jezelf een handje helpen door deze spieren te masseren. Dit kun je doen door je hand achter je rug te brengen en met je vingers voorzichtig de ruimte tussen je ribben te masseren.

Dit kan gevoelig zijn en dat is kan geen kwaad, maar wees wel mild voor jezelf.

2.Stretchen

Door dagelijks te stretchen zorg je er voor dat deze spier soepel en flexibel blijft. Het komt er eigenlijk op neer dat je je ribbenkast naar voor, achter en zij beweegt en alles daar tussenin.

Stretchen kan daarom op veel verschillende manieren, hieronder een voorbeeld.

Ga zitten in kleermakerszit. Adem in en breng je armen omhoog. Adem uit en breng je armen omlaag. Doe dit 10 keer.

Zet dan je linkerhand op de grond naast je. Adem in terwijl je rechterarm helemaal recht omhoog strekt. Adem uit en strek je arm over je hoofd weg naar links.

Beweeg je bovenlichaam iets naar links en focus je op het verlengen van de rechterkant van je lichaam. Hou dit 5 ademhalingen vast.

Doe hetzelfde aan de andere kant.

Wat ook kan helpen om is om met je rug op een bolster te gaan liggen in de lengte, bijvoorbeeld in de liggende vlinder. In deze yin houding rek je het bindweefsel van de borst op een rustige manier op.

3.Buikademhaling i.p.v. borstademhaling

Wanneer je hoog in je borst ademhaalt, span je je tussenribspieren sterk aan. Wanneer je voornamelijk focust op een buikademhaling, dan gebruik je meer je middenrif tijdens het ademen en blijven de tussenribspieren meer ontspannen.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk is het beter om ervoor te zorgen dat je tussenribspieren flexibel en ontspannen zijn en ook zo blijven! Een regelmatige yogapractice draagt daar aan bij.

Wil jij een goede ademhaling aanleren? Doe dan mee met de cursus ademhaling op het HWY practice platform.ADEMHALING CURSUSADEMHALING CURSUS


Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder!



https://www.happywithyoga.com/ontspanning/tussenribspieren/