Face Yoga – 4 oefeningen voor een stevigere huid


Face yoga, of gezichtsyoga, wint snel aan populariteit als natuurlijke manier tegen gezichtsveroudering. Door dagelijks een paar minuten oefeningen te doen, zou je er jaren jonger uit kunnen zien. 

De vraag is of dat klopt? En zo ja, welke oefeningen dan goed zijn om te doen. In dit blog geven we je antwoorden.

face yogaface yoga

Wat is Face Yoga?

Face yoga bestaat uit een aantal oefeningen die gericht zijn op het trainen van de spieren in je gezicht en nek. Net zoals je je lichaam met ‘gewone’ yoga traint, kun je met face yoga je gezichtsspieren versterken en ontspannen.

Werkt Face Yoga?

Ja! Door regelmatig je gezichtsspieren te trainen, kunnen ze sterker worden en helpt het om rimpels en fijne lijntjes te verminderen.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die consequent yoga oefeningen doen voor het gezicht, verbeteringen zien in de stevigheid van hun huid en een jonger uitziende uitstraling krijgen. Het is een facelift, maar dan zonder de pijnlijk ingreep.

Wat zijn de voordelen van Face Yoga?

Gezichtsyoga biedt voordelen op verschillende gebieden.

  • Vermindering van rimpels: Door het trainen van je gezichtsspieren kunnen rimpels minder zichtbaar worden. Het hele gezicht ziet er daardoor steviger en jonger uit.
  • Verbeterde bloedcirculatie: De beweging van de spieren en het masseren van de huid (en daarmee het bindweefsel) kan leiden tot een gezondere en stralendere huid.
  • Minder spanning: Veel mensen houden spanning in hun gezicht vast, wat kan leiden tot hoofdpijn en kaakpijn. Face yoga helpt deze spanning te verlichten.
  • Bewust worden van gezichtsuitdrukkingen: Vaak denk je niet na als je wenkbrauwen fronst of ze juist omhoogtrekt, terwijl dat wel voor rimpels zorgt. Door je er bewust van te worden, zul je het minder vaak doen.
  • Natuurlijke facelift: Regelmatig face yoga oefeningen doen, helpt om je huid strakker en jeugdiger te maken, doordat je de spieren verstevigt en de collageenproductie stimuleert.

De reden dat je spanning vasthoudt in je gezicht is vaak vanwege (onbewuste) stress. Naast de Face Yoga oefeningen is het dan ook heel zinvol om ademhalingsoefeningen tegen stress te doen. Doe eens onderstaande oefening en ervaar hoe je je in slechts 10 minuten al kalmer kan voelen.

Hoe vaak doe je Face Yoga?

Net zoals bij yoga voor je lichaam: hoe vaker je het doet, hoe beter de resultaten. Dagelijks 10 minuten face yoga zorgt voor het beste resultaat.

Het leuke (en makkelijke) aan face yoga is, is dat je het ook in de auto kan doen. Achter je bureau. Als je aan het koken bent of als je lekker een film zit te kijken.

4 effectieve Face Yoga oefeningen

Enkele eenvoudige maar effectieve oefeningen die je kunt doen, kun je hieronder vinden. Let wel op je houding en je ademhaling – net als bij ‘gewone’ yoga.

Oefening 1: Tong

Steek je tong zo breed mogelijk uit. Houd deze positie enkele seconden vast terwijl je diep ademhaalt. Herhaal dit meerdere keren.

Deze oefening is voor je nek. Het zorgt voor ontspanning en maakt je nek en hals strakker.

Oefening 2: Ogen

Open je ogen zo wijd mogelijk (je kijkt heel verbaasd), waardoor je de huid van je voorhoofd voelt optrekken. Ontspan ook meteen weer. Doe de oefening dus snel achterelkaar. Begin met tien keer en bouw op naar twintig.

Deze oefening is om je voorhoofd te versterken en daarmee rimpels te voorkomen.

Oefening 3: Mond

Trek je mond zo ver mogelijk naar links en zo ver mogelijk naar rechts, terwijl je mond gesloten en ontspannen is. Begin met 10 keer en bouw uit naar 25.

Het doel is om je wangen te verstevigen en de lijnen naast je neus te verminderen. En je neemt ook gelijk je hals mee. Win-win!

Oefening 4: Lippen

Trek je lippen over je tanden en doe je mond zo wijd mogelijk open. En maak dan weer een zo klein mogelijke ‘o’ terwijl je je lippen over je tanden houdt. En daarna weer meteen wijd open. Tien tot twintig keer herhalen.

Deze oefening doe je om rimpels rond je bovenlip te verminderen en de huid te verstevigen.

Masseren

Naast spierversterkende oefeningen kun je je gezicht ook masseren om zo je bindweefsel en je bloedcirculatie te stimuleren.

Let er wel op dat je je huid niet uitrekt, je schone handen hebt en voldoende huidolie gebruikt om gemakkelijk te kunnen masseren. Ook is het verstandig om tegen de zwaartekracht in te masseren 🙂

Je kunt hier ook een Gua Sha steen voor gebruiken. Benieuwd wat dat is? In dit blog lees je er alles over.

Tips voor succes

  • Voer de oefeningen regelmatig uit, bij voorkeur dagelijks, voor de beste resultaten.
  • Wees geduldig en consistent. Net als bij lichaamstraining, vereist het tijd om verbeteringen te zien.
  • Luister altijd naar je lichaam en stop als een oefening ongemak veroorzaakt.
  • Combineer face yoga met een gezonde levensstijl, inclusief een gebalanceerd dieet en voldoende hydratatie, voor optimale resultaten. En bescherm je huid met een goede SPF.

Conclusie

Face yoga is een eenvoudige manier om je gezicht een natuurlijke lift te geven, rimpels te verminderen en je huid te laten stralen. Het kost slechts een paar minuten per dag en kan overal gedaan worden.

Begin vandaag nog en zie zelf het verschil!

Blijf stralend en geniet van je face yoga avontuur!

Heb je nog vragen of wil je je eigen ervaringen delen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!



https://www.happywithyoga.com/lifestyle/face-yoga-oefeningen/