Aankomen door stress, kan dat?


Aankomen door stress?

Je kent het vast wel: druk, druk, druk. Op je werk heb je net een deadline en thuis ben je aan het verhuizen. Voordat je er erg in hebt vliegen de kilo’s eraan. Zal dat door de stress komen?

Stresshormoon cortisol

We hebben allemaal weleens stress. Bijvoorbeeld als je een belangrijke presentatie moet geven of een sollicitatiegesprek hebt. Dit is kortdurige stress die niet eens zo slecht is. Gezonde spanning zorgt er namelijk voor dat je topprestaties kan leveren.

Als reactie op stress komt er namelijk het hormoon cortisol vrij in je lichaam. Dit hormoon maakt je lichaam als ware klaar om 100% te functioneren. Er wordt meer bloed rondgepompt en je alertheid verbetert.

Vroeger, in de tijd van de jagers en verzamelaars, was het hormoon cortisol onmisbaar. Wanneer onze voorouders gingen jagen op wilde dieren, was het belangrijk dat ze 100% alert waren. Was er groot gevaar? Dan bracht de cortisol hun lichaam in een staat van vechten of vluchten.

Ernstige gevolgen van spanning in het lichaam en geest

Tegenwoordig hoeven we niet meer te vechten of vluchten. Maar we hebben wel stress! Misschien hebben we in onze moderne samenleving vandaag de dag wel meer stress dan ooit tevoren. Bij te veel en langdurig stress kan het cortisolniveau in het lichaam te hoog worden. Dit heeft negatieve invloed op je lichaam.

Te veel spanning is ongezond. Het is niet voor niets dat ziekten als een burn-out of zelfs depressie op de loer liggen als je te lang wordt blootgesteld aan teveel geestelijke druk. Dit is een serieus probleem, ga er ook zo mee om!

Wat doet spanning in je lichaam?

Als jij stress ervaart gaat je hart sneller kloppen, je ademhaling neemt een onregelmatig ritme aan en je spieren zullen zich aanspannen. Dit zorgt ervoor dat er meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe stroomt.

De reactie van je lichaam is snel en heftig, je verliest de controle: van binnen en van buiten! Jouw lichaam gaat als het ware in de overlevingsstand. Omdat het hart als het belangrijkst wordt gezien, verplaatst je lijft de toevoer naar dit belangrijke orgaan.

Dit resulteert in de volgende vervelende kenmerken van stress:

  • Je bent futloos en moe
  • Je hebt veel hoofdpijn en spierpijn
  • Je wordt vergeetachtig
  • Je kan ’s nachts slecht slapen
  • Je ademt erg oppervlakkig
  • Je voelt je onrustig en gejaagd
  • Je bent somber en angstig
  • Je raakt snel van slag.

Herken jij je in onderstaande punten? Dan heb je waarschijnlijk te veel stress.

Onthouden: door te veel stress raakt je lichaam uit balans. Je kunt geestelijke en lichamelijke klachten krijgen die invloed hebben op hoe je door het leven gaat.

Aankomen door stress

Hoe kan je aankomen door stress? Dit zijn de vijf redenen:

  1. Je spiermassa wordt minder. Dat betekent dat je lichaam minder calorieën verbrandt, wat op de lange termijn kan leiden tot gewichtstoename.
  2. Heb je weleens van die intense trek in iets lekkers, zelfs als je eigenlijk niet echt honger hebt? Dat zijn cravings! Je lichaam snakt naar snelle energie en smeekt om suikers. Maar als je toegeeft aan die verleiding en eetbuien, krijg je vaak meer calorieën binnen dan je eigenlijk nodig hebt.
  3. Wist je dat je lichaam in stressvolle situaties vooral snelle energie wil? Daarom verbrandt het voornamelijk suikers in plaats van vet. De vetten worden daardoor opgeslagen, voornamelijk in de buikholte. Als je wilt afvallen, is het juist belangrijk om vet te verbranden. Helaas maakt stress dat lastig.
  4. Stress kan ook je metabolisme in de war schoppen. Door hogere niveaus van het stresshormoon cortisol kan je schildklier trager gaan werken, waardoor je minder calorieën verbrandt en gemakkelijker aankomt
  5. Ook heeft je nachtrust veel invloed op je gewicht. Door stress slaap je minder goed. Bij een slechte nachtrust maakt je lichaam ook minder leptine aan, het hormoon dat zorgt voor het verzadigingsgevoel. Heb je dus minder leptine in je lichaam? Dan ben je minder snel verzadigd! Dit betekent weer dat je eerder gaan snaaien en snoepen.

Goed omgaan met stress

Je kunt dus aankomen door stress. Maar je kunt er ook wat aan doen!

Soms kun je stress niet vermijden. Er zijn nou eenmaal een aantal stressvolle periodes in het leven. Bijvoorbeeld als je net van baan bent geswitcht, tijdens een verhuizing of als het binnen je relatie niet zo lekker gaat.

Om ervoor te zorgen dat je na zulke stressvolle periodes niet direct een paar kledingmaten meer hebt, moet je goed voor jezelf blijven zorgen. Vooral voeding is hierbij erg belangrijk!

Zorg dat je overdag veel gezonde, goedgevulde maaltijden binnenkrijgt. Door stevige maaltijden zul je langer verzadigd zijn en grijp je minder snel naar ongezonde snacks. Ook voel je je hierdoor minder moe en futloos, omdat je geleidelijk energie binnenkrijgt.

Eet zoveel mogelijk koolhydraatarm: goede vetten, veel eiwitten en langzame koolhydraten. Alle drie geven je veel en geleidelijk energie, waardoor je snel en goed vol zit na een maaltijd. Vul daarnaast de periodes tussen ontbijt, lunch en diner in met gezonde tussendoortjes (noten, fruit, groentesnacks etc.).

goed eten bij stress

Hoe kan je stress voorkomen?

Maar het beste kun je stress vermijden. Er zijn verschillende manieren om je stressniveau te verlagen of stress helemaal uit je leven te bannen. Kijk wat voor jou het beste werkt. En pas het toe! Een leven zonder stress is zoveel mooier.

1. Schakel hulp in

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen! Ben je deze week aan het verhuizen en is het veel te druk met de kinderen erbij? Vraag je moeder dan om op te passen. Kom je nooit toe aan jezelf, omdat je na je werk nog voor het huishouden moet zorgen? Neem hulp voor in de huishouding. Durf om hulp te vragen!

2. Reflecteer

Ervaar je veel stress? Bedenk goed waar het vandaan komt. Krijg je stress door je relatie? Of juist door je werk? Ga op zoek naar de oorzaak van stress en schrijf het op. Wat doe je nu wat je eigenlijk niet meer zou willen doen? En wat zou je dan wel willen doen?

3. Zet stappen

Heb je helderheid voor jezelf gecreëerd? Zet vervolgens stappen om het op te lossen! Misschien moet je daarvoor wel die baan opzeggen. Of moet je ervoor kiezen om niet meer met een bepaald persoon om te gaan. Wees eerlijk en probeer keuzes te maken. Dat maakt je leven alleen maar lichter! 

4. Haal adem!

Je ademhaling is zo krachtig. Voel je dat er ‘stresserig’ begint te worden? Ga dan even rustig zitten in een prettige stoel. Benen op de grond, rug recht. En ademhalen! Adem goed door je buik, niet oppervlakkig. Doe dit elke dag heel bewust minstens 5 minuten en je zult zien dat je er een stuk rustiger door wordt.

5. Doe ontspannende activiteiten

Zorg goed voor jezelf en neem ook de tijd voor jezelf. Niet iedereen kan altijd maar doorgaan. Soms moet je jezelf even op non-actief zetten en een grote kruis in je agenda zetten. Doe een fijne workout, ga lekker dansen, doe yogaoefeningen, ga in bad, ga naar de sauna. Ontspan en geniet!

6. Ga knuffelen

Of je nu je huisdier een knuffel geeft of je partner: knuffelen is goed voor je! Je maakt het hormoon oxytocine aan. Dit hormoon reguleert vervolgens weer het stresshormoon cortisol. Knuffelen zorgt er dus voor dat je stressniveau naar beneden gaat! Waar wacht je nog op?

Niet vergeten, hè! Als jij denkt dat je last hebt van stress hormonen, doe een cortisol thuistest. Binnen 14 dagen weet je of stress de oorzaak is dat je aankomt.

Het opbouwen van spanning lijkt te horen bij ons huidige tijdsbeeld. Gelukkig heb je nu fijne tips om zelf de baas te zijn over jouw lichaam en geest. Hoe minder stress, hoe gezonder jouw lichaam. Afvallen gaat makkelijker als jij blij bent met jezelf!

Opzoek naar meer ontspanning? Lees verder in deze post over yoga en afvallen.



https://makkelijkafvallen.nl/aankomen-door-stress/