Wat te doen tegen diarree door stress?


Diarree door stress? Dat kan erg vervelend zijn en op het verkeerde moment komen. Stress is niet goed voor ons mentaal welzijn, maar voor sommige mensen kan het ook lichamelijke symptomen veroorzaken, waaronder diarree.

Als je de neiging hebt om diarree te krijgen rond stressvolle situaties en gebeurtenissen, dan ben je niet de enige. Het is vrij normaal om last van je maag en darmen te hebben bij angst.

Lees ook: Wat eten bij diarree? Oma weet raad!

Waarom heb ik diarree door stress?

Sinds de jaren 1940 weten onderzoekers dat stress darmkrampen kan veroorzaken, die vervolgens diarree kunnen veroorzaken. We weten nu dat dit gebeurt door de verbinding tussen je darmen en je hersenen, die bekend staat als de darm-hersen-as.

Deze as verbindt je centrale zenuwstelsel met je enterische zenuwstelsel (ENS), dat fungeert als het zenuwstelsel van je darmen. Het ENS helpt bij het reguleren van processen in je maag-darmkanaal. Maar het beïnvloedt ook je emoties en gedrag via de verbinding met je hersenen.

Leestip: Darmflora herstellen? 9 tips voor gezonde darmen

De invloed van stress op je darmen

Als je gestrest bent, dragen chemische boodschappers signalen van je hersenen naar je darmen. Je darmen reageren soms op deze signalen met lichamelijke symptomen, zoals diarree, misselijkheid of verstopping.

Iedereen ervaart stress, wat een typisch menselijke reactie is op situaties in het leven, en iedereen kan af en toe last hebben van stressdiarree. Er is echter een verschil tussen stress en angst. Als je gedurende een langere periode chronische stress ervaart, kun je last hebben van angst. Daarmee kun je chronische diarree ervaren.

Leestip: Huiduitslag door stress? 5 tips tegen eczeem & jeuk bultjes

Vrouw die buikpijn en diarree heeft door stressVrouw die buikpijn en diarree heeft door stress

Stress en prikkelbare darm syndroom (PDS)

Als je regelmatig diarree krijgt, kan het de moeite waard zijn om het prikkelbare darmsyndroom (PDS) uit te sluiten.

Veel mensen hebben zowel angst als PDS. Steeds meer onderzoeken lijken een verband te leggen tussen angst en prikkelbare darmen (PDS). Niet zo gek dus dat je last krijgt van je darmen als je je gestrest voelt!

Lees ook: FODMAP dieet: lijst, recepten & schema

Wat zijn de symptomen van prikkelbare darm syndroom (PDS)?

Veel voorkomende symptomen van PDS zijn:

  • pijn en ongemak in je buik die niet weggaan of steeds terugkomen
  • buikkrampen
  • toegenomen gasvorming
  • diarree, verstopping of afwisselend diarree en verstopping
  • symptomen die erger worden als je rookt, veel cafeïne drinkt of bepaalde voedingsmiddelen eet, waaronder zuivel, rode wijn of tarwe.

Als je deze symptomen 3 maanden of langer hebt, zou je PDS kunnen hebben.

Kan je van stress veel poepen?

Ja, je kunt dus inderdaad diarree krijgen door stress, angst of een stressvolle situatie. Meestal moet je dan vaak naar het toilet en is je ontlasting dun en waterig. 

Leestip: Wat is probiotica? Werking & bijwerkingen uitgelegd

Hoe herken je stress diarree?

Stress kan dus verschillende fysieke symptomen veroorzaken, waaronder maag-darmproblemen zoals diarree. Hier zijn enkele kenmerken die kunnen helpen bij het herkennen van stressgerelateerde diarree:

  • Plotselinge optreden. Stressgerelateerde diarree kan plotseling optreden, zonder duidelijke aanleiding.
  • Frequentie. Als je last hebt van stressgerelateerde diarree ga je vaak meerdere keren per dag naar het toilet voor dunne, waterige ontlasting.
  • Duur. De diarree kan variëren in duur, afhankelijk van de mate van stress en hoe lang deze aanhoudt.
  • Buikpijn. Naast diarree kan je ook last hebben van buikpijn, krampen of een opgeblazen gevoel.
  • Andere stressgerelateerde symptomen. Mensen met stressgerelateerde diarree kunnen ook andere symptomen van stress ervaren, zoals angst, prikkelbaarheid, slaapproblemen en vermoeidheid.

Lees ook: Opgeblazen gevoel en moe: wat werkt wel?

Vrouw op wc door stress en diarreeVrouw op wc door stress en diarree

Hoe ga je om met stress diarree en buikpijn?

Bepaalde veranderingen in je levensstijl kunnen je helpen om met symptomen van stress en diarree om te gaan. Enkele tips die vooral kunnen helpen bij diarree en andere maagklachten zijn:

  • Geen alcohol en tabak. Het vermijden van alcohol en tabakkan helpen.
  • Vermijd cafeïne. Of in ieder geval minder cafeïne gebruiken.
  • Drink veel water. Blijf altijd gehydrateerd.
  • Vezelrijk eten. Een evenwichtig dieet met volle granen, magere eiwitten, fruit en groenten
  • Bewegen. Regelmatig bewegen, met name als je hebt gegeten. 
  • Kruidenthee. Thee drinken met kruiden zoals gember kan helpen een nerveuze maag te kalmeren, let op dat sommige theesoorten diarree juist kunnen aanwakkeren. 

Het is ook belangrijk om te weten hoe je kunt omgaan met angst en stress als je die ervaart. Als je met een therapeut werkt, kan die je helpen om copingmethoden te ontdekken.

Leestip: Vezelrijk eten: waar zitten veel vezels in?

Snelle oplossingen voor stress

Als je je maag voelt opkroppen (of zelfs voordat je de eerste pijn voelt), kunnen de volgende strategieën helpen.

Ontspanningsoefeningen en ontstressen

  • Ademhalen. Neem een paar minuten de tijd om adem te halen. Langzaam en diep ademhalen kan je angst verminderen en je maag kalmeren.
  • Wandel in de natuur. Maak een korte, stevige wandeling.
  • Stretchen en mediatie. Probeer wat stretchoefeningen binnenshuis, yoga of meditatie als je niet naar buiten kunt.
  • Lief zijn voor jezelf. Neem een moment voor zelfcompassie. Wat zou je tegen een geliefde zeggen die met dezelfde stressvolle situatie te maken heeft? Zeg diezelfde woorden tegen jezelf.
  • Ontspanningsoefeningen. Probeer een ontspanningsoefening.
  • Vraag om hulp. Reik een geliefde de hand. Als je iemand om wie je geeft hoort, kan dat je herinneren aan de steun in je leven en moeilijke situaties minder uitdagend laten lijken.
  • Probeer uit je hoofd te komen. Probeer een aardingstechniek. Als je je door angst moeilijk kunt concentreren op wat er om je heen gebeurt, kunnen aardingstechnieken je helpen kalmeren en je aanwezig houden.
  • Inventariseer je to-do list. Op grotere schaal kan het ook helpen om je dagelijkse taken te inventariseren, zowel thuis als op je werk. Als ze overweldigend aanvoelen, maak dan tijd vrij om je verantwoordelijkheden door te nemen. Vraag jezelf af of ze essentieel zijn of dat er iets is dat onnodige stress aan je leven toevoegt.

Kan meer zelfzorg of een verdeling van verantwoordelijkheden je last verminderen? Soms kan een zorgvuldige blik op alles waar je mee te maken hebt je helpen om nieuwe manieren te vinden om uitdagingen aan te pakken. 

Lees ook: Wat zijn zeer ernstige burn-out symptomen?

Wanneer naar de dokter gaan

Hulp krijgen voor stress kan een groot verschil maken in zowel mentale als fysieke symptomen. Praten met een professional in de geestelijke gezondheidszorg is een goede eerste stap.

Een therapeut kan je helpen de behandeling te vinden die het beste bij je past, of dat nu therapie is of een combinatie van therapie en medicijnen. 

Bekijk ook: probiotica supplementen

Vrouw met buikkramp, buikpijn, diarree stress vermoeiheidVrouw met buikkramp, buikpijn, diarree stress vermoeiheid

Zie je geen verbetering of heb je last van chronische diarree?

Praten met een medische professional kan helpen als je zowel angst- als spijsverteringsproblemen ervaart, maar het is een goed idee om naar je zorgverlener te gaan als veranderingen in je levensstijl je symptomen niet lijken te verbeteren.

Je moet ook een afspraak maken als:

  • De symptomen verergeren of na een aantal weken niet weggaan.
  • Je ‘s nachts diarree krijgt.
  • Je diarree krijgt met koorts.
  • Je bloederige ontlasting hebt.
  • Darmbewegingen en winderigheid verlichten je pijn of kramp niet.
  • Je kunt moeilijk slikken.
  • Je ervaart onverklaarbaar gewichtsverlies.
  • Je braakt zonder duidelijke reden.

Een medisch deskundige kan helpen bepalen wat de oorzaak is van je symptomen en suggesties doen voor behandeling, waaronder eventuele veranderingen in je dieet die de symptomen kunnen verlichten.

Lees ook: Wat helpt tegen misselijkheid?

Samenvatting

Stress kan diarree veroorzaken door verstoring van de darm-hersen-as. Deze verbinding tussen de darmen en de hersenen reguleert zowel darmfuncties als emoties. Symptomen van stressgerelateerde diarree zijn plotselinge, frequente dunne ontlasting, vaak gepaard met buikpijn en andere stresssymptomen.

Een gezonde levensstijl met vermijding van triggers zoals alcohol, tabak en cafeïne kan helpen. Vezelrijk voedsel en voldoende water kunnen helpen je darmen weer tot rust te brengen. Ga ook na waar je stress precies vandaan komt en probeer deze te verminderen.

Verder lezen: Oma’s tips tegen obstipatie

Diarree stress

Over dit artikel

Dit artikel over diarree door stress is voor het eerst gepubliceerd op 1 mei 2024. Als je veel last hebt van diarree is het verstandig aandacht te richten op je stoelgang. Eet veel vezels, zoals volkorenbrood en peulvruchten. Check ook op eventuele andere oorzaken, denk aan coeliakie, een infectie, verstoorde hormonen, een burn-out of ander psychisch probleem. Heb je juist stress door buikpijn? Het kan ook andersom werken, door buikpijn krijg je ook weer stress. Zorg dat je je stress verlicht en goed en vezelrijk eet.

Bronnen

Je las een bericht in de categorie: 

  • diarree stress vermoeidheid



https://vitamines.com/blog/diarree-door-stress/