Sacraal chakra handleiding – Alles over het tweede chakra Swadhisthana


Sacraal chakra, is ons tweede chakra. Dit chakra heeft te maken met onze levensenergie. Ik ‘voel’ staat centraal.

Deze chakra wordt ook wel Swadhisthana genoemd. De betekenis uit het Sanskriet bestaat uit twee delen. ‘Swa’ betekent ‘iemands eigen’ en ‘Dhisthana’ betekent ‘huis / woning / zetel’.

Een chakra is een soort energiecentrum in je lichaam. We hebben in ons lichaam 7 belangrijke chakra’s: wortelchakra, sacraal chakra, zonnevlecht chakra, hartchakra, keelchakra, derde oog chakra en het kruinchakra.

We denken vaak dat het werken met de chakra’s moeilijk en complex is en dat we ingewikkelde dingen moeten doen om de chakra’s te beïnvloeden (ik dacht dat zelf ook). Inmiddels weet ik dat de yoga filosofie hele toegankelijke technieken bevat om te werken met de chakra’s. – Rolf

In deze blog leg ik je graag meer uit over de sacraal chakra. Je komt erachter:

  • Wat de sacraal chakra is
  • Wat de locatie is van de sacraal chakra
  • Welke kleur en symbool er bij het sacraal chakra horen
  • Hoe je kunt herkennen of het sacraal chakra in balans is of geblokkeerd is
  • Hoe je het sacraal chakra in balans kunt brengen
  • Welke yoga houdingen bij het sacraal chakra horen

Lees je mee?

sacraal chakrasacraal chakra

Waar ligt het tweede chakra?

Ons sacraal chakra bevindt zich in onze bij ons stuitje en heiligbeen, net boven het eerste chakra. Vanwege de ligging bij het heiligbeen, wordt het ook wel het Sacraal chakra genoemd. Het heiligbeen heet in het Engels het ‘sacrum’.

Ons heiligbeen is het harde gedeelte boven ons zitvlak. Als je van vooraf naar het lichaam kijkt, ligt dit chakra onder onze navel, in de onderbuik.

Wil je wat meer uitleg over wat de chakra’s precies zijn? Kijk dan vooral even deze video!

Wat is het Sacraal chakra?

Dit chakra wordt vaak geassocieerd met seks en onze seksuele energie ligt dan ook in dit chakra. Seksuele energie is een krachtige energie, vol creatie, want het kan nieuw leven scheppen via de voortplanting.

Ook ben je waarschijnlijk wel bekend met het ‘onderbuik gevoel’. Dat komt hier dus letterlijk vandaan.

Onze creatieve energie en het gevoel van vreugde bevindt zich ook in dit chakra. Net als de emoties. Dit chakra staat voor voelen, emoties durven uiten en genieten.

Het element water hoort bij dit chakra. Het water is te herleiden naar onze lichaamssappen. Water staat ook voor beweging en verandering.

Ons eerste chakra is heel dens en heeft als element aarde. Dit legt een basis voor het bestaan. Het tweede chakra vult dit aan met water. Het zorgt voor beweging en veranderen. Dat hebben we nodig om te groeien.

Ontwikkeling Sacraal Chakra

Dit chakra ontwikkelt zich voornamelijk van ons 7e tot 13e levensjaar. Ons eerste chakra is gefocust op alle aardse zaken en dit chakra gaat meer over de gevoelswereld. We worden ons bewust van emoties die we voelen en we leren dit te uiten.

In dit chakra ligt de verbinding met jezelf en met de anderen. Je gaat je betrokken voelen bij anderen en je stapt meer en meer in het gevoel van ‘mens zijn’. Ook onze creativiteit gaat steeds meer stromen in deze fase.

Kinderen in deze leeftijd beginnen inzicht te krijgen in de verschillen tussen jongens en meisjes. Ze worden het eerst verliefd en ze leren meer over seksualiteit en voortplanting. Meisjes worden bijvoorbeeld ook al ongesteld in deze fase.

Als dit chakra goed ontwikkelt en actief is, weet je wat je wilt en je kunt je gevoelens zonder moeite uiten.

Ook zit je lekker in je vel. Deze uitdrukking kan je dus heel letterlijk nemen. Lekker in je vel zitten, betekent dus dat jouw energie lekker in jouw lichaam zit.

Wat is de kleur van het Sacraal chakra?

Het Sacraal Chakra heeft de kleur oranje. De kleur oranje is een lichte en blije kleur. Deze kleur helpt je om te openen zodat alle gevoelens gevoeld en geuit kunnen worden. De kleur stelt je gerust en zorgt ervoor dat je kan en wilt delen met anderen.

De kleur helpt dus met het creëren van verbinding met anderen en het helpt om zwaarmoedigheid te verminderen. Ook maakt de kleur je nieuwsgierig.

Chakra symbool Swadhisthana

Dit symbool is een Lotus met 6 bloembladeren. Op elk blad staat een Sanskriet letter geschreven.

Deze letters staan voor de opvolgende fases van bewustzijn: genegenheid, meedogenloosheid, het gevoel van alles vernietiging, illusie, minachting en achterdocht.

Het symbool heeft ook een maan. Deze maan representeert het water element wat zo belangrijk is bij dit chakra.

Sacraal ChakraSacraal Chakra

Het Sacraal Chakra in balans

Een gebalanceerd chakra zorgt ervoor dat we emotioneel en creatief in balans zijn. We blijven ons in balans voelen desondanks de pieken en dalen van het leven.

Je bent open, je kunt goed uitspreken wat je voelt, wat je emotioneel gezien nodig hebt en je voelt je seksueel goed en vrij.

Je zult in verbinding zijn met jouw creativiteit en dit helpt je om problemen op te lossen, maar ook ideeën te creëren en uit te voeren. Of dat nou op werk of thuis is. Je zult je beter kunnen concentreren en je hebt veel energie.

Naar andere mensen toe straal je liefde en warmte uit. Je bent verbonden met jouw innerlijke kracht en met anderen. Daarnaast kun je een ander ook goed aanvoelen.

Je voelt acceptatie naar het leven en anderen, en je accepteert het leven en anderen zoals ze zijn.

Sacraal Chakra geblokkeerd

In dit chakra draait het om voelen en genieten, dus als dit chakra geblokkeerd is, kun je veel emotionele uitbarstingen hebben. Schuldgevoelens kunnen ook omhoog komen.

Soms kan het zo zijn dat je jouw emoties weg stopt of jezelf zelfs afsluit voor emoties. Een emotionele verbinding aangaan kan dan heel lastig zijn en je kunt dan overkomen als een koud en koel persoon.

We kunnen soms zelfs bang zijn voor geluk en plezier, we durven onszelf dat niet toe te staan.

Fysiek kan een blokkade zich uiten door problemen met de onderrug of onderbuik. Ook de organen die in dat gebied liggen kunnen klachten geven. Denk maar aan de prostaat, blaas en nieren. De buik kan ook koud aanvoelen.

Bij vrouwen kan dit problemen geven bij de eierstokken, de baarmoeder of menstruatie klachten. Op het gebied van seksualiteit komen veel extremen voor zoals een overmatige behoefte aan seks, of juist het totale gebrek hieraan.

Tweede chakra in balans brengen

Om het tweede chakra in balans te brengen kun je gebruik maken van meditaties.

Tijdens een meditatie is het erg fijn om de handen op de buik te plaatsen. Je kan hiermee en driehoek vormen. De duimen raken elkaar aan en de wijsvingers vormen de driehoek die met de punt naar beneden wijst.

Zo kun je de aandacht extra goed in dat gebied brengen.

Visualiseer een oranje kleur in het gebied van dit chakra en onderbuik en laat deze kleur met elke inademing steeds helderder schijnen.

Ook oranje voeding helpt om dit chakra weer in balans te krijgen. Denk aan pompoen, wortel, zoete aardappel, sinaasappel, mandarijn en meer tropisch fruit. Zaden en pitten ondersteunen ook dit proces.

Omdat dit chakra het water element heeft, is veel water drinken ook erg belangrijk.

Een complete geleide chakra meditatie vind je in deze video:

Online chakra cursus: Yoga Nidra – Reis door de chakra’s

In onze online cursus ‘Yoga Nidra – Reis door de chakra’s’ brengen we de chakra’s weer in balans door middel van verschillende Yoga Nidra sessies.

In de cursus behandelen we alle chakra’s stap voor stap, zodat je de balans in je leven kunt verbeteren of opnieuw kunt vinden. Klik hier als je benieuwd bent naar meer informatie over deze online chakra cursus.

ChakraChakra

Drie Yoga houdingen voor bij het Sacraal Chakra

We weten dat de meeste spanningen zich opstapelen in onze heupen. Denk maar aan de houdingen in de les, waar je frustratie, boosheid of verdriet voelt.

Ons Sacraal Chakra staat in verbinding met onze gevoelens, dus vandaar dat heup openende houdingen ons helpen bij dit Chakra.

Trikonasana

De driehoekshouding helpt om onze heupen te openen en om onze chakra’s in één lijn te brengen.

Vanaf de voorkant van de mat, neem je met rechts een grote stap naar achteren. Draai dan de linkertenen recht naar voren en de rechtertenen naar buiten.

De rechtertenen zijn heel licht naar binnen gekeerd. Zorg dat de heupen open gedraaid zijn naar de rechterkant van de mat.

Breng de armen naar schouderhoogte, ontspan de schouders. Reik dan zover mogelijk naar voren met links, totdat je niet meer verder kan.

Dan plaats je de linkerhand op een blok aan de binnenkant van de linkervoet, op het scheenbeen, enkel, voet of zelfs de grond. De rechterarm draai je omhoog. De blik kan naar de grond zijn voor meer balans, of je kijkt mee recht omhoog.

Nu breng je schouders zoveel mogelijk in een lijn met de heupen. Blijf hier ongeveer een minuut en herhaal de houding aan de andere kant.

Paschimottanasana

Ga om Paschimottanasana uit te voeren, zitten op de mat met de benen gestrekt. Plaats eventueel een deken of kussen onder het zitvlak. Dit helpt je om het bekken naar voren te kantelen.

Om dit te stimuleren kun je de handen op de heupen plaatsen en bewust het bekken te kantelen.

Hou de voeten goed actief en de tenen naar je toe getrokken.

Op de inademing verleng je de arm en reik je ze mee omhoog. Op een uitademing reik je zo ver mogelijk naar voren vanuit het bekken, hou hierbij een rechte rug.

Dan op een volgende uitademing, vouw je rustig voorover en plaats je de handen daar waar ze uitkomen. Op elke inademing focus je je op de rug verlengen vanuit het bekken.

Je wilt je kruin richting de voeten brengen, in plaats van de neus naar de knieen. Op elke uitademing, laat je alle lucht uit de buik gaan en voel je de ruimte om nog een stukje verder voorover te buigen.

Blijf hier 1 tot 2 minuten. Observeer welke sensaties en gedachtes omhoog komen. Laat alles aanwezig zijn en blijf bewust bij de ademhaling.

Balasana

De kindhouding. Plaats de onderbenen op de mat. Je kunt de knieën op heupbreedte plaats of de knieën meer richting de buitenkant van de mat. Zorg dan dat de tenen elkaar raken.

Vouw dan voorover. Zorg dat het voorhoofd kan rusten op de mat of eventueel op een blok. Je kunt de armen langs het lichaam plaatsen of naar voren.

Sluit de ogen en adem rustig in en uit. Breng de focus en ademhaling naar het bekken en onderbuik. Hier kan je 1 tot 3 minuten blijven. Deze houding helpt ook om je te gronden.

Lees hier meer over de overige chakra’s



https://www.happywithyoga.com/meditatie/sacraal-chakra/