Wat is Yoga Nidra? – Happy with Yoga


Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra? 

Yoga Nidra is een systematische methode die zorgt voor een diepe lichamelijke, geestelijke en emotionele ontspanning. Je ligt stil op je rug, terwijl je via een meditatie door de verschillende stappen van de Yoga Nidra wordt begeleid.

Je lichaam komt tot volledige ontspanning en je bewustzijn komt in een staat tussen wakker en slaap. Hierdoor kun je lichamelijke en geestelijke spanningen die je onbewust vasthoudt verwerken en blokkades doorbreken.

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’. Het lijkt in eerste instantie dus op lekker een uurtje slapen tijdens de yoga, maar dat is niet de bedoeling. Integendeel: je blijft juist wakker en alert.

Je bewustzijn komt tijdens een sessie tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Het kan dus na een sessie wel voelen alsof je geslapen hebt.

Soms zak je tijdens een sessie ook even iets meer richting de slaapfase. Als je dat merkt, keer je weer terug naar de oefening. Ook de begeleidende stem zal je regelmatig herinneren dat je Yoga Nidra beoefent en je wakker en alert houden. 

“Ik gebruik het zelf met veel plezier en de effecten ervan zijn inmiddels onmisbaar in mijn leven” – Rolf

In de video hieronder vertel ik je graag wat Yoga Nidra precies is en waarom het zo waardevol is om dit zelf eens uit te proberen!

Hoe doe je Yoga Nidra?

Yoga Nidra doe je liggend op je rug terwijl je luistert naar een stem die je door stappen van de Yoga Nidra heen begeleid. Meer inspanning is het niet.

Oh ja, wakker blijven! Dat is wellicht nog de grootste uitdaging.;)

Het is prettig om je lichaam warm te houden, omdat je lichaam tijdens de ontspanning afkoelt. Verder is het fijn om op een niet al te harde ondergrond te liggen, maar ook weer niet te zacht. Dan val je weer sneller in slaap namelijk.

Waarom zou je Yoga Nidra doen?

Als je Yoga Nidra doet en je voelt je daarna heerlijk ontspannen en opgeladen, dan is dat natuurlijk een goede reden om het te doen!

“Ik lieg niet wanneer ik zeg dat Yoga Nidra een van mijn ‘geheime wapens’ is, als het gaat om balans, innerlijke rust, focus, creativiteit en geluk” – Rolf

Er zijn nog meer redenen om Yoga Nidra te doen, namelijk:

  • Het kalmeert je zenuwstelsel en vermindert je stress, doordat je volledig ontprikkeld wordt
  • Je ontwikkelt je verbeelding en creativiteit, omdat je veel beter in staat bent om alles los te laten tijdens een Yoga Nidra sessie.
  • Je maakt ruimte voor je intenties, doordat je in een ontvankelijke staat komt.
  • Yoga Nidra leert je dat er meerdere dimensies zijn, naast je lichaam en je geest.

Hoe gaat een Yoga Nidra sessie?

Een Yoga Nidra sessie is opgebouwd uit verschillende vaste stappen.

  1. Je begint met het fysiek ontspannen van je lichaam en het naar binnenkeren met je aandacht.
  2. Vervolgens zet je een persoonlijke intentie (een Sankalpa).
  3. Daarna volgt een bodyscan voor het lichaamsbewustzijn en een oefening voor het adembewustzijn. Hiermee ontspan je je fysieke lichaam nog meer.
  4. Vervolgens is er een geleide mentale ontspanning door middel van tegenstellingen en visualisaties. Met deze laatste twee stappen oefen je onthechting en verwerk je indrukken in je onderbewustzijn.
  5. Daarna keer je weer langzaam terug in het nu.

Alle stappen samen helpen om stress en spanning te verminderen, blokkades te doorbreken en zorgen voor een dieper zelfbewustzijn en emotioneel evenwicht. 

In dit blog kun je nog meer lezen over de verschillende stappen van de Yoga Nidra. 

Beluister deze Nederlandstalige Yoga Nidra sessie met Melanie

Wil je zelf ervaren hoe een Yoga Nidra in zn werk gaat? Hieronder vind je een gratis sessie van 15 minuten zodat je kennis kunt maken met Yoga Nidra!

Voor wie is Yoga Nidra geschikt?

Het antwoord is heel simpel: Yoga Nidra is geschikt voor iedereen! Je hoeft namelijk niet lenig te zijn of al ervaring te hebben met een andere yogavorm.

De grootste (fysieke) uitdaging is waarschijnlijk al het stilliggen op je rug, terwijl je langzaam in de ontspanning zakt. Het heeft enorme voordelen voor iedereen die moeite heeft met loslaten, angsten, stress en slecht slapen. 

Uiteraard kun je het ook doen als je gewoon lekker in je vel zit. Yoga Nidra helpt om dit fijne gevoel te optimaliseren en vast te houden.

Heb je (zware) psychische klachten, overleg dan eerst met je arts of therapeut voordat je Yoga Nidra probeert.

Wanneer doe je Yoga Nidra?

Je kunt Yoga Nidra op elk moment van de dag beoefenen, behalve gelijk na het eten. Je lichaam is dan namelijk bezig is met het verteren van je voedsel en dat kost veel energie. Je kunt daardoor ook sneller in slaap vallen tijdens de sessie.

Yoga Nidra wordt vaak aan het einde van de dag gedaan voor ontspanning of op momenten dat je mentale helderheid nodig hebt.

Ook wordt het regelmatig beoefend voor het slapengaan, maar dat is niet voor iedereen even prettig. Je wordt namelijk geacht wakker te blijven en een sessie werkt activerend. Het is een kwestie van uitproberen welk moment het best bij jou past. 

Wat is het verschil tussen Yoga Nidra en ‘gewone’ meditatie?

Yoga Nidra en meditatie lijken op elkaar maar zijn toch verschillend.

Het eerste verschil is dat ‘gewone’ meditatie zittend gedaan wordt en Yoga Nidra liggend op je rug. Daarnaast is ben je je bij traditionele meditatie actief aan het concentreren (op je adem, een mantra of een visualisatie).

Bij Yoga Nidra hoef je dit niet te doen en volgt je bewustzijn passief de instructies die er tijdens de sessie gegeven worden. 

Ook blijf je bij ‘gewone’ meditatie in de wakkere staat, waarbij je bij Yoga Nidra tussen de staat van wakker en slaap heen en weer beweegt.

Je gaat van alpha hersengolven naar theta hersengolven (droomstaat) en vervolgens naar de meest trage en helende delta hersengolven. Zo kom je lichamelijk in de toestand van diepe slaap, terwijl je geest bewust en alert blijft.

Hierdoor krijg je toegang tot je onderbewustzijn.

Yoga Nidra en ‘gewone’ meditatie zijn complementair aan elkaar. Samen vormen ze een compleet pakket om bewustzijn te verruimen en te werken met de dieper gelegen programmeringen van de geest. 

In dit blog lees je nog uitgebreider over Yoga Nidra en hersengolven 

Waar doe je Yoga Nidra?

Yoga Nidra kun je overal doen. Leg je zelf neer, plug je oortjes in en zet een Yoga Nidra sessie aan. Het belangrijkste is dat je een rustige en comfortabele ruimte kiest waar je niet gestoord zult worden.

Je kunt het dus perfect online doen vanuit je eigen huis- of slaapkamer!

Wil je hier serieus mee aan de slag gaan hebben we goed nieuws voor je, we hebben namelijk maar liefst twee Yoga Nidra cursussen gemaakt waar je levenslang toegang toe houdt 🙂 Klik op de afbeeldingen hieronder voor meer info!

Cursus Yoga Nidra

Cursus Yoga nidra chakra

Wil je liever op een fysieke locatie onder begeleiding van een docent Yoga Nidra beoefenen? Dan kun je het beste zelf opzoeken of er in jouw buurt Yoga Nidra gegeven wordt.

Onze ervaringen met Yoga Nidra

Melanie: Als je het mij vraagt, is Yoga Nidra een van de krachtigste tools die Yoga je kan bieden.

Jorine: Sinds ik twee kleine kids in huis heb, is slaap voor mij helaas vaak schaars ;). Yoga Nidra vind ik dan echt een uitkomst. Het zorgt ervoor dat ik in korte tijd toch diepe rust en ontspanning kan ervaren. Ik raad het echt aan iedere zwangere vrouw en jonge moeder aan om Yoga Nidra te doen!

Conclusie

Yoga Nidra is een heel makkelijke vorm van yoga om thuis te doen. Je hoeft alleen maar te gaan liggen in een ruimte waar je niet gestoord wordt en je oortjes in te doen. De rest gaat vanzelf!

Een uur Yoga Nidra kan voelen als vier uur slaap. Dus als je aan weinig slaap toe komt, of gewoon wel wat meer ontspanning kan gebruiken, dan is het zeker de moeite waard om met Yoga Nidra aan de slag te gaan.


Wat zijn jouw ervaringen met Yoga Nidra eigenlijk? Laat het ons weten in een reactie onder dit blog!



https://www.happywithyoga.com/meditatie/wat-is-yoga-nidra-en-voordelen/