Waarom is een ijsbad goed voor je?


Een ijsbad is een vorm van cryotherapie, oftewel koude training, waarbij je het lichaam onderdompelt in een bad met koud water. Deze vorm van koude therapie is sinds een aantal jaren ontzettend populair onder atleten en andere mensen die bezig zijn met hun gezondheid. De extreme kou van een ijsbad kan bijdragen aan een sterker lichaam en kan meer gezondheidsvoordelen bieden. In dit artikelen vertellen we je meer over de gezondheidsvoordelen van een ijsbad.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Verhoogde alertheid
  • Versterking van het immuunsysteem
  • Gelukshormonen
  • Gewichtsverlies

Verhoogde alertheid

Door in een ijsbad te stappen zet je je lichaam meteen op scherp en vindt er een reset plaats. Als eerst ervaart het lichaam een schrikreactie waarbij er adrenaline vrij komt. De kou zorgt voor een verhoogde hartslag, hogere bloeddruk en snellere ademhaling. Het lichaam wordt geactiveerd doordat het bloed versneld verschillende stoffen naar de juiste plaatsen in het lichaam. Dit zorgt voor verhoogde alertheid. Tegelijkertijd worden ook afvalstoffen afgevoerd. Deze combinatie zal uiteindelijk zorgen voor ontspanning en het ontgiften van het lichaam waardoor je je verfrist en helder zal voelen.

Versterking van het immuunsysteem

Het ervaren van de extreem lage temperaturen wanneer je regelmatig een ijsbad neemt, kan het immuunsysteem versterken. Het lichaam maakt dankzij de kou meer witte bloedlichaampjes aan, wat de weerstand verhoogt. Een onderzoek waarbij deelnemers dagelijks koud (af) douchten voor 30 tot 90 seconden, liet zien dat dit leidt tot 29% procent minder ziekteverzuim [1]. Een ijsbad waarbij je wordt blootgesteld aan nog lagere temperaturen en mogelijk voor langere tijd, zou dit effect ook kunnen hebben.

Gelukshormonen

Door je in een ijsbad bloot te stellen aan kou en je hieraan over te geven, wordt de beschikbaarheid van neurotransmitters noradrenaline en endorfine verhoogd. Door de aanmaak van noradrenaline voelen we ons over het algemeen meer opgewerkt, gemotiveerder en kunnen we ons beter concentreren. De neurotransmitter endorfine reguleert de afgifte van de gelukshormonen dopamine en serotonine. Een ijsbad kan hierdoor een positief effect hebben op hoe we ons voelen. 

Herstel en pijnbestrijding

Bij een ijsbad zorgt de koude temperatuur ervoor dat de bloedstroom naar de spieren wordt verminderd waardoor ophoping van melkzuur kan verminderen. Dit kan bijdragen aan sneller spierherstel na inspanning. Dit is ook de reden waarom veel atleten als onderdeel van hun herstelroutine en het verbeteren van hun prestaties een ijsbad nemen. Daarnaast kan ijs ook bijdragen aan het verminderen van pijn. Bekend is dat bij een blessure vaak een zak ijs of coldpack op de desbetreffende plek wordt gelegd om zwelling te verminderen. Kou vertraagt ook de snelheid waarmee pijnsignalen naar de hersenen wordt gestuurd. Een ijsbad kan dus pijn verlichtend werken.

Gewichtsverlies

Blootstelling aan kou kan leiden tot een verhoogde stofwisseling en daarmee tot een toename van verbranding van calorieën en gewichtsverlies. Daarnaast bevindt zich in het lichaam bruin en wit vet. Wit vet is de variant die energie op slaat en bruin vet is de ‘gezonde’ variant van de twee dat energie die je binnenkrijgt uit voeding omzet in warmte. Bruin vet is nodig om de temperatuur in het lichaam te reguleren. Dankzij bruin vet zijn we ook in staat om het witte ongezonde vet te verbanden. Blootstelling aan kou activeert het bruine vet, waardoor je meer wit vet zal verbranden en wat kan leiden tot gewichtsverlies.

Tot slot

Een ijsbad biedt een aantal mooie gezondheidsvoordelen voor lichaam en geest. Wil je zelf starten met koude training maar heb je niet de mogelijkheid voor een ijsbad in huis of in de tuin, dan kun je ook eerst starten met het nemen van een koude douche. De makkelijkste manier om hiermee te starten is door koud af te douchen. Na een warme douche eindig je met een koude douche. Doe dit eerst voor bijvoorbeeld 15 seconden op een deel van je lichaam. Uiteindelijk kun je dit steeds verder opbouwen tot bijvoorbeeld een minuut en door je hele lichaam aan het koude water bloot te stellen. Let daarbij op je ademhaling, geef je over en ontspan.

Het is belangrijk om te weten dat koude training door middel van een ijsbad of koude douche niet voor iedereen geschikt is. In geval van een medische aandoening is het verstandig om eerst met een arts te overleggen. In geval van hartziekten, epilepsie, een hoge bloedruk en zwangerschap wordt het sowieso afgeraden om een ijsbad te nemen.

Referenties

  1. The Effect of Cold Showering on Health and Work: A Randomized Controlled Trial – PMC (nih.gov)



https://www.perfecthealth.nl/waarom-is-een-ijsbad-goed-voor-je/