Supplementen – een mooie aanvulling op een gezonde leefstijl


Supplementen, gebruik jij die?

Supplementen zijn er in alle soorten en maten. Veel mensen vragen zich af of supplementen nodig zijn voor hun gezondheid. Is het niet voldoende om gewoon gezond te eten?

We weten allemaal dat het belangrijk is om gezond te eten, voldoende te bewegen en minimaal zeven uur per nacht slapen. Maar zeg eens eerlijk, lukt jou dat altijd? Hoe goed je bedoelingen ook zijn, soms lukt het gewoon niet om op tijd naar bed te gaan en soms kies je voor een snelle, makkelijke hap onderweg. We zijn tenslotte allemaal mensen. – Richard de Leth, owner Vitaily Supplements bv 

Om te zorgen dat je lichaam tóch alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die het nodig heeft, kun je supplementen innemen. Supplementen kunnen een hele mooie aanvullingen bieden op een gezonde leefstijl.

Maar welke supplementen zijn er belangrijk en waarom?

In deze blog van Vitaily lees je er alles over. Je komt te weten:

  • Waarom supplementen een belangrijke aanvulling kunnen zijn op ons leven (zelfs als je gezond leeft)
  • Welke voedingsstoffen belangrijk zijn voor ons functioneren
  • Hoe je erachter komt welke supplementen je het beste kunt nemen

En natuurlijk nog veel meer! Lees je mee?

Het belang van supplementen

Welke supplementen zijn belangrijk?

In de basis is het zo dat veel mensen baat hebben bij het slikken van magnesium, jodium, selenium, zink, vitamine B12, omega 3, vitamine D3 en vitamine K2.

Dat is aardig wat hoor ik je denken…;)

Als je alle werkende stoffen bij elkaar zou moeten zoeken, ben je inderdaad wel even zoet.

Goed nieuws: dat is niet nodig. Een multivitamine kan voor jou de oplossing zijn om keuzestress met zeven verschillende potjes bij de drogist of online te voorkomen.

Dat klinkt goed, toch?

Wat doen supplementen met je lichaam?

Je lichaam neemt de voedingsstoffen uit supplementen op waardoor je tekorten aanvult en ervoor zorgt dat je lichaam optimaal kunt functioneren.

De functie van de stoffen uit supplementen verschilt uiteraard. Hieronder leggen we daarom uit wat de functie is van de 7 stoffen waarbij veel mensen baat hebben.

Magnesium – voor meer energie en beter slapen

Magnesium is een mineraal dat je nodig hebt voor je zenuwen, spieren en botten. Ook levert magnesium een belangrijke bijdrage aan de energiehuishouding in je lichaam.

Daardoor heb je met wat extra magnesium niet alleen meer energie, maar kun je ook beter slapen.

EPA en DHA (omega-3) – voor een lager cholesterol

EPA en DHA, Omega-3 vetzuren, verkleinen de kans op hart- en vaatziekten en hebben daarnaast ook een cholesterolverlagend effect.

Deze vetzuren mogen daarom niet ontbreken in een gezond voedingspatroon.

Vitamine A, zink, selenium en K2 – voor ondersteuning van je immuunsysteem

Vitamine A en K2 en selenium geven je immuunsysteem een boost.

Dat is fijn in de wintermaanden. Maar ook in de (vaak drukke en gezellige) warmere maanden van ons kikkerlandje kan je immuunsysteem wel wat ondersteuning gebruiken.

Wil je je immuunsysteem een extra boost geven? Denk dan ook eens aan koud douchen! Rolf legt de voordelen daarvan in onderstaande video aan je uit.

Jodium – voor focus

Jodium heeft een positieve invloed op je geheugen en concentratie. Jodium heb je daarnaast nodig voor een goede werking van je schildklier. Van nature zit jodium in zeevis, eieren, zuivelproducten en zeewier.

Vitamine D3 – voor de opname van calcium in de botten

Vitamine D helpt bij de calciumopname in de botten. Het ondersteunt ook je afweer en spieren.

Het merendeel van jouw vitamine D komt niet uit voeding, maar maak je zelf aan zodra je in de zon zit.

Dat lukt echter alleen in de zomer bij voldoende zonkracht. Je raadt het al: veel mensen hebben daarom in de herfst en winter een (te) lage vitamine D-waarde. Dat kan weer gevolgen voor je gezondheid hebben.

Veel ziektes worden in verband gebracht met een tekort aan vitamine D.

De streefwaarde is volgens internationale experts 75 nmol/l. ⁠Maar die hoeveelheid is behoorlijk moeilijk te bereiken als je niet dagelijks vette vis eet ⁠en ’s winters niet op vakantie gaat naar een zonnig land.

Het is raadzaam om je lichaam een beetje extra te ondersteunen bij de aanmaak van vitamine D – zéker in de winter.

Vitamine B12 – voor een goede werking van het zenuwstelsel

B12 draagt bij aan een goede werking van het zenuwstelsel, maar het doet meer dan dan. Deze vitamine ondersteunt de vorming van rode bloedcellen, de werking van het zenuwstelsel, de weerstand en de energieproductie.

B12 zit vooral in dierlijke producten zoals melk, vleeswaren, vis en eieren. Vegetariërs en veganisten hebben dus een groter risico op een vitamine B12-tekort, omdat zij geen of nauwelijks dierlijk voedsel eten.

Bij een tekort aan B12 kun je vervelende klachten ervaren. Tintelingen bijvoorbeeld, benen die koud aanvoelen en je kunt je moe en zwak voelen.

En dat willen we natuurlijk liever niet ;).

Zijn supplementen gevaarlijk?

Nee, wanneer je de juiste hoeveelheden slikt niet. Sommige supplementen kunnen wel een wisselwerking hebben met medicijnen. Indien je medicijnen gebruikt, raadpleeg dan altijd eerst een professional.

Wat zijn goede supplementen?

Goede supplementen bevatten hoogwaardige, kwalitatieve grondstoffen en geen onnodige vulling.

Er zijn tegenwoordig dusdanig veel supplementen op de markt, dat het zoeken naar de beste potjes, ingrediënten en juiste doseringen kan best tijdrovend zijn.

Vitaily heeft daar iets op bedacht. Artsen en experts hebben hoogwaardige grondstoffen van bovenstaand lijstje bij elkaar gevoegd om Vitaily te maken.

Daarbij is het een uniek concept, waarbij al deze voedingsstoffen in één duurzaam, handig biofolie dagzakje zitten.

Zo kun je altijd jouw portie makkelijk en snel overal met je mee naar toe nemen. Dus ook tijdens een weekendje weg, vakantie, of gewoon naar je werk!

Inmiddels kent Vitaily meer dan duizenden gebruikers. Wil je het gemak van de supplementen van Vitaily zelf ervaren?

Neem dan een kijkje in de webshop en kies het pakket dat bij jou past!

Conclusie

Supplementen zijn een hele mooie aanvulling op een gezonde leefstijl en kunnen bijdragen aan een fitter, gezonder en energieker leven.

We zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen met supplementen. Slik jij supplementen en zo ja welke? Merk je verschil? Laat het ons weten in een reactie!


Deze blog is een bijdrage van Vitaily.nl



https://www.happywithyoga.com/food/supplementen/