Prakriti betekenis: wat zegt het over jou?


prakritiprakriti

Wat is de betekenis van Prakriti?

Prakriti is een term uit de Indiase filosofie en de Yoga. De betekenis van Prakriti komt neer op de bron van alle fysieke materie en energie in het universum. Prakriti omvat alles wat veranderlijk is.

Het komt van de term ‘pro’ wat ‘begin’ betekent en ‘kriti’ wat ‘creatie’ betekent. Prakriti wordt vertaald als ‘de bron van alle materie’, ‘de natuur’ of ‘materie’.

Volgens de Yoga verwijst Prakriti ook naar de aard van een persoon, die wordt bepaald door de drie Guna’s (kwaliteiten) Sattva (helderheid), Rajas (activiteit) en Tamas (inertie).

Elk persoon heeft die drie kwaliteiten in zich, in meer of mindere mate. Samen vormen ze jouw unieke ‘natuur’ of Prakriti, die al is vastgelegd sinds je geboorte.

“Alles wat je ziet in de wereld is een soort bewustzijn gemanifesteerd in een bepaalde vorm van Prakriti. Wij als mensen zijn dus ook een uitdrukking, een expressie, van dat pure bewustzijn.” – Rolf

Prakriti is best een ingewikkeld concept, maar wel heel belangrijk in de yoga. In deze video licht ik dat verder toe.

Wat zijn de drie Guna’s?

De Guna’s zijn de drie basiskwaliteiten of eigenschappen van de natuur. Door de drie Guna’s te begrijpen en te herkennen in jezelf, kun je een dieper inzicht krijgen in je eigen aard en gedrag.

Zo kun je bewuster keuzes maken en je gedrag aanpassen om meer in overeenstemming te zijn met je ware aard (jouw Prakriti) en doelen. 

Je Prakriti staat vast sinds je geboorte, maar je Guna’s kunnen door externe omstandigheden (stress, verkeerde voeding, leefstijl, relaties) uit balans raken.

Dan is het verstandig om met voeding en aanpassingen in je leefstijl (bijvoorbeeld Yoga) je Guna’s weer in balans te brengen.

In onderstaande video hoor je meer over de 3 Guna’s.

1. Sattva: helderheid, harmonie en zuiverheid

Sattva staat voor helderheid, harmonie en zuiverheid. Het vertegenwoordigt een staat van evenwicht, vrede en wijsheid.

Mensen met een Sattvische aard hebben vaak een heldere geest, een gevoel van kalmte en zijn gericht op zelfontwikkeling en spirituele groei.

Voedingsmiddelen die puur, vers, voedzaam en licht verteerbaar zijn, helpen bij het bevorderen van Sattva.

Denk aan verse groenten en fruit, volle granen zoals quinoa en bruine rijst, noten en zaden, peulvruchten, zuivelproducten van goede kwaliteit, zoals biologische yoghurt en ghee (geklaarde boter). 

2. Rajas: activiteit, passie en beweging

Rajas staat voor activiteit, passie en beweging. Het vertegenwoordigt dynamiek, verandering en verlangen.

Mensen met veel Rajas zijn vaak energiek, ambitieus en actiegericht. Ze streven naar succes en prestatie, maar kunnen ook vatbaar zijn voor stress en rusteloosheid.

Om Rajas in evenwicht te brengen, is het belangrijk om voedingsmiddelen te kiezen die rust en kalmte bevorderen.

Denk aan voedingsmiddelen met een milde, zoete en verzadigende smaak, zoals volkoren granen, zoete aardappelen en wortels, bananen en mango.

3. Tamas: traagheid, inertie en duisternis

Tamas vertegenwoordigt traagheid en weerstand tegen verandering.

Mensen met te veel Tamas zijn vaak lethargisch, onverschillig en kunnen moeite hebben om in beweging te komen. Ze zijn vatbaar voor negatieve emoties, zoals depressie en apathie.

Wil je Tamas verminderen? Vermijd dan moeilijk verteerbaar en ultrabewerkt voedsel, overmatig vlees, zuivelproducten en alcohol.

Eet juist vers fruit en groenten, licht verteerbare granen, zoals quinoa en gerst, en kleine hoeveelheden gezonde vetten, zoals avocado en olijfolie.

Verschil en overeenkomsten tussen Prakriti en Dosha

Wellicht herken je in Prakriti iets van de drie Dosha’s. Dosha’s zijn de drie energieën: Vata, Pitta en Kapha, die de basis vormen van de fysiologie in de Ayurveda. Elk van deze dosha’s heeft specifieke eigenschappen en functies in het lichaam.

Vata staat voor beweging, Pitta voor transformatie en metabolisme, en Kapha voor structuur en cohesie.

Prakriti wordt bepaald door een unieke combinatie van de drie Dosha’s. De Dosha’s zijn de fundamentele energieën van het lichaam. Prakriti is de soep, Dosha’s zijn de ingrediënten – als het ware.

Daarbij is Prakriti stabiel en vanaf de geboorte aanwezig, terwijl Dosha’s voortdurend in beweging zijn en kunnen worden beïnvloed door externe factoren.

Hoe je je Yoga practice kunt kiezen op basis van je Prakriti

Door je Prakriti te begrijpen kun je een Yoga practice kiezen die het beste bij jou past.

Merk je bijvoorbeeld dat je te veel Rajas hebt en vaak gestrest bent door je constante activiteit? Besteed dan meer tijd aan ontspannende Yoga en meditatie. Op dezelfde manier kan een te veel aan Tamas je erop wijzen om actiever te zijn.

  • Sattva Yoga. Om je Sattva in balans te houden, kun je een Yoga practice doen die gericht is op rust, balans en innerlijke vrede. Hatha Yoga, Yin Yoga of Restorative Yoga kunnen fijn zijn om de geest te kalmeren en dieper in contact te komen met je innerlijke zelf.
  • Rajas Yoga. Voor Rajas is een dynamische en energieke Yoga practice geschikt. Vinyasa Flow, Ashtanga of Power Yoga zijn allemaal goede keuzes om overtollige energie te kanaliseren en het lichaam te versterken. Ademhalingstechnieken en meditatie kunnen helpen om je geest te kalmeren.
  • Tamas Yoga. Heb je een Tamasische Prakriti? Kies dan voor een Yoga practice die gericht is op het stimuleren van vitaliteit en beweging. Dynamische vormen van Yoga, zoals Kundalini Yoga, Hot Yoga of Power Yoga kunnen helpen om lethargie te overwinnen en het lichaam te activeren. Doe lekker veel Zonnegroeten en andere opwarmoefeningen om je energie te stimuleren en de bloedsomloop te verbeteren.

Ben je naar aanleiding van bovenstaande informatie erachter gekomen dat je wel wat actieve of juist rustige yoga kunt gebruiken? Op het HWY practice platform vind je een grote variëteit aan lessen.

Van actief tot rustig, voor ieder is er wel iets! practice platformpractice platform

Kun je te veel Sattva hebben?

Het komt vaker voor dat iemand te veel Rajas of Tamas heeft, maar een teveel aan Sattva is ook mogelijk.

Wanneer je te veel Sattva hebt, kun je je teruggetrokken, passief of zelfs té spiritueel voelen. Je voelt je dan minder betrokken bij de wereld om je heen. 

Misschien verlies je daardoor zelfs je motivatie om in deze wereld te leven. Maar deze aardse wereld hoort net zo goed bij het universum, en je kunt ook leren om beide werelden te omarmen.

Wat je kunt doen om Sattva te verminderen, is het volgende:

  • Fysiek actiever worden. Denk aan groepssporten, krachttraining, Power Yoga, wandelen in de natuur of watersporten.
  • Je Rajas en Tamas verhogen. Eet voeding die meer Rajas of Tamas bevat, zoals dingen met een scherpe smaak of goede vetten, zoals avocado, die meer gronding geven.
  • Praktische actie ondernemen. Zet een doel voor jezelf en neem praktische stappen om dat doel te bereiken. Minder ‘denken’ en meer ‘doen’ helpt om betrokken te blijven bij de wereld om je heen.

Verschil tussen Prakriti en Purusha

Naast Prakriti is er nog een ander fundamenteel concept in de Indiase filosofie: Purusha. Beide concepten worden gebruikt om het universum en het menselijk bestaan te verklaren.

Hoewel Prakriti naar de materiële substantie verwijst, verwijst Purusha naar iets wat minder tastbaar is: het zuivere bewustzijn, de spirituele essentie of de ziel.

Dit is het onveranderlijke aspect van het bestaan. Purusha is niet actief betrokken bij de schepping of de manifestatie, maar is eerder de ‘getuige’ (het Bewustzijn) van de activiteit van Prakriti.

Het leven draait om beide concepten, waarbij het een niet beter is dan het ander. 

Meer leren over Yoga filosofie?

Prakriti omvat dus alle fysieke materie, alles wat veranderlijk is. Het is tegenhanger van Purusha, dat wat niet tastbaar is, het zuivere bewustzijn.

In de Yoga filosofie komen deze termen uitgebreid aan bod. Vind je dit interessant en zou je echt dieper in de Yoga filosofie willen duiken om zo ook je eigen Yoga practice meer diepgang te geven?

Dan is de Dharma cursus wellicht interessant voor je. Dit is onze meest uitgebreide en diepgaande cursus. Als je daar interesse in hebt kun je een mailtje sturen naar info@happywithyoga.com.


In welke Guna’s herken jij jezelf het meest? Deel het in de comments, we horen graag van je!



https://www.happywithyoga.com/yoga/prakriti/