Hoe krijg je meer energie (gewoon moe of burn-out?)


Als je merkt dat je je futloos voelt, moeite hebt om wakker te blijven of meerdere koppen koffie naar binnen schrokt om de lunch te halen, dan ben je niet de enige.

De meesten van ons zijn bekend met een uitgeput en vermoeid gevoel.

Gelukkig zijn er genoeg gezonde en natuurlijke acties die je kunt ondernemen om vermoeidheid te verminderen en je energieniveau op te krikken. Wij nemen je mee in 11 duurzame tips!

Lees ook: Opgeblazen gevoel en moe: wat werkt wel?

Wat is vermoeidheid?

Kort gezegd is vermoeidheid een gevoel van fysieke of mentale uitputting en verminderde energie. Je kan je moe voelen door verschillende factoren, waaronder gebrek aan slaap, stress, ziekte, slechte voeding, gebrek aan lichaamsbeweging, medicatiebijwerkingen of onderliggende medische aandoeningen. 

Je kan je gewoon een dagje moe voelen, maar het kan ook je dagelijks functioneren belemmeren. Heb je er al langer last van? Check dan bij je arts wat de oorzaak kan zijn.

Leestip: Wat is het beste paardenmiddel tegen vermoeidheid?

Wat is het verschil tussen vermoeidheid en burn-out?

Vermoeidheid is meestal een gevoel van uitputting door verschillende oorzaken zoals gebrek aan slaap, stress of ziekte. Een burn-out is wat complexer en ontstaat door langdurige chronische stress, wat leidt tot ernstige uitputting, cynisme en verminderde prestaties. 

Terwijl vermoeidheid vaak vanzelf overgaat wanneer je goed slaapt en gezond eet, vereist een burn-out vaak professionele hulp en veranderingen in levens- en werkomstandigheden om te herstellen.

Of je nu erg vermoeid bent, of herstellende bent van een burn-out, deze 11 tips helpen je jouw vermoeidheid zo snel mogelijk de deur te wijzen. 

Vermoeidheid is meestal tijdelijk en kun je snel oplossen, een burn-out is daarentegen wat complexer en heeft meestal te maken met onderliggende oorzaken zoals te druk op werk of privé.

Lees ook: Wat zijn zeer ernstige burn-out symptomen?

Hoe krijg je meer energie na een burn-out?

Bij een burn-out is het allereerst belangrijk dat je de oorzaak (of oorzaken) achterhaald en aanpakt. Dit kun je doen met behulp van een praktijkondersteuner of psycholoog. Vervolgens kun je langzaam weer je energie boosten door een goed slaapritme, gezond dieet, minder stress en beweging.

Eigenlijk gelden precies dezelfde tips als bij “normale” vermoeidheid. Dus, lees je mee?

Leestip: Serotonine aanvullen? Zo doe je dat!

Vermoeide vrouw die meer energie wilVermoeide vrouw die meer energie wil

Hoe krijg je energie als je moe bent?

1. Slaap meer en beter

Je kent het vast wel: je gaat toch later naar bed om nog die ene deadline te halen of die leuke serie af te kijken. Niet genoeg slaap kan echter je energieniveau aantasten, waardoor je je de volgende dag lusteloos, chagrijnig en moe voelt.

Het wordt aangeraden minimaal 7 uur per nacht te slapen, het liefst tussen de 7 en 9 uur. Probeer ook op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Je lichaam raakt gewend aan deze routine, waardoor je waarschijnlijk beter slaapt. 

Lees ook: Welke vitaminen kun je kopen als je vaak moe bent?

2. Verminder je stress

Het komt vaak voor dat mensen met een druk leven zich gestrest, angstig of overweldigd voelen. Niet alleen kan stress een serieuze tol eisen van je lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar het is ook nauw verbonden met vermoeidheid en moeheid.

Bedenk wat er vaak voor zorgt dat je je gestrest of uitgeput voelt en vraag jezelf af of je dat uit je leven kunt verwijderen. Als dat niet mogelijk of wenselijk is, welke acties kun je dan ondernemen om je stress over dat ding op de lange termijn te verminderen?

In veel gevallen is het niet mogelijk om stressbronnen volledig uit je leven te verwijderen. Maar als je in staat bent om je stressniveaus te verlagen, kan dat helpen om je energie weer op te krikken. Praat met je huisarts als je denkt dat je het niet zelf onder controle krijgt. 

Lees ook: Calcium tekort? Symptomen die meer vertellen

3. Beweeg meer

Regelmatig bewegen is belangrijk om je risico op chronische ziekten te verminderen, maar ook speelt het een rol bij je algehele gezondheid. 

Met name als je werk zittend is, is het belangrijk genoeg te bewegen. En je hoeft echt niet meteen een marathon te rennen, lichte beweging zoals wandelen, fietsen of gewoon rustig joggen kan al voldoende zijn!

Lees ook: Welke vitamines laten je beter slapen?

4. Beperk alcohol

Alcohol is toch juist goed om in slaap te komen? Het geeft je immers een slaperig en ontspannend gevoel! Hoewel het misschien voelt alsof alcohol je makkelijker in slaap brengt, is het niet per se goed voor je slaapkwaliteit. 

Veel mensen denken ten onrechte dat het drinken van een alcoholisch drankje (of “slaapmutsje”) een effectieve manier kan zijn om sneller in slaap te vallen. Regelmatig alcohol drinken voor het slapengaan kan echter de kwaliteit van je slaap juist verminderen.

Lees ook: Wat zijn complexe koolhydraten? (Lijst + voorbeelden)

5. Skip je kopje koffie in de ochtend

Is het eerste wat je doet in de ochtend een sterke bak koffie zetten? Laat die morgenochtend maar even staan. Cafeïne kan namelijk je natuurlijke ritme verstoren, met name als je net wakker bent.

Wil je toch graag een bakje koffie? Neem hem dan pas wanneer je al minimaal een uur wakker bent of kies voor decafé. 

Leestip: Werkt creatine met cafeine beter?

Man die geen energie heeftMan die geen energie heeft

6. Eet een voedzaam dieet

Als je je altijd moe, futloos en energiearm voelt, kan het goed zijn om je eetgewoonten te veranderen. Met name als je gevoelig bent voor bijvoorbeeld suiker en cafeïne kan het interessant zijn om hier eens naar te kijken. 

Het kiezen van pure, voedzame voedingsmiddelen kan je lichaam voorzien van de vitaminen en mineralen die het nodig heeft om optimaal te functioneren. Aan de andere kant kan het eten van veel bewerkte voedingsmiddelen met veel suiker en vet zowel je energieniveau als je algehele gezondheid negatief beïnvloeden.

Kortom: zorg dat je puur, regelmatig en gevarieerd eet zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt!

Eet gezond en gevarieerd en vermijd producten met veel suiker, cafeïne en alcohol.

Leestip: Vezelrijk eten: waar zitten veel vezels in?

7. Beperk toegevoegde suiker

Als je je moe voelt, kan het makkelijk zijn om naar een zoete, suikerrijke snack te grijpen. Maar hoewel suiker je een kortstondige energieboost kan geven, verdwijnt die ook heel snel en kun je je vermoeider voelen dan voorheen.

Dit komt omdat voedingsmiddelen met veel suiker een scherpe piek in de bloedsuikerspiegel veroorzaken, gevolgd door een crash als het lichaam een grote hoeveelheid insuline afgeeft om suiker van de bloedbaan naar de cellen te transporteren.

Toch zin in iets zoets? Kies dan voor (gedroogd) fruit of gemengde noten met een blokje pure chocola. 

Lees ook: afkicken van suiker

8. Blijf gehydrateerd

Voldoende water drinken is ongelooflijk belangrijk voor verschillende aspecten van je gezondheid. Het wordt aangeraden minimaal 1,5 tot 2 liter per dag te drinken. 

Met name uitdroging kan een enorm effect hebben op je hersenfunctie, stemming, energieniveau en meer.

Probeer als je opstaat meteen een glas (of twee) water te drinken en zorg dat je gedurende de dag je water bijvult. Je kunt ook wat fruit zoals limoen, sinaasappel of bijvoorbeeld munt in je water doen voor een lekker smaakje. 

Lees ook: Vitamine testen: hoe meet je een tekort?

9. Maak contact met mensen

Wist je dat ook sociale contacten ongelooflijk belangrijk zijn voor het behouden van een goede gezondheid? In feite kan sociaal isolement een laag humeur en vermoeidheid veroorzaken, vooral als je ouder wordt.

Als je je moe en down voelt, kan het helpen om te socialiseren met vrienden, je aan te sluiten bij een sportclub of klas, vrijwilligerswerk te doen of een nieuwe hobby te zoeken die je in beweging brengt.

Lees ook: Darmflora herstellen? 9 tips voor gezonde darmen

10. Eet je vitamines

Wist je dat een aantal vitamines je kunnen ondersteunen bij vermoeidheid? Onder andere deze vitamines en mineralen helpen je een handje: 

  • IJzer
  • Magnesium
  • Vitamine B2 (riboflavine)
  • Vitamine B3 (niacine)
  • Vitamine B5 (pantotheenzuur)
  • Vitamine B6
  • Vitamine B11 (folaat)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C

Deze vitamines en mineralen kunnen je allemaal ondersteunen in de vermindering van vermoeidheid en moeheid.* Mooi, toch? Zorg dus dat je voldoende pure producten eet met deze vitamines, zoals groenten, fruit, noten, zaden, mager vlees, eieren en (magere) zuivel.

Bekijk ook: vitaminesupplementen bestellen

Vrouw die gezond eet tegen haar vermoeidheidVrouw die gezond eet tegen haar vermoeidheid

11. Kom genoeg buiten

Zorg dat je elke dag even buiten komt en wat zonnestralen pakt (al kan dat best een uitdaging zijn in Nederland). Door frisse lucht en zonlicht krijg je meteen een energieboost en bovendien zorgt het zonnetje bij de meeste mensen voor een beter humeur. Win-win!

Lees ook: Wat is een goede vitamine D waarde?

Samenvatting

Vermoeidheid kan ontzettend vervelend zijn, al helemaal wanneer deze chronisch is en zelfs een burn-out veroorzaakt. Gelukkig zijn er een aantal manieren om op een natuurlijke manier je energielevel een boost te geven. 

Neem een goed slaapritme aan, verminder je stress, beweeg, vermijd suiker, alcohol en cafeïne en zorg dat je voldoende water drinkt en gezond eet. Met name vitamines B en vitamine C helpen je met je vermoeidheid. Sla die gezonde boodschappen dus maar in!

*Goedgekeurde gezondheidsclaims.

Verder lezen: Hoeveel vitamine C per dag?

Hoe krijg je meer energie

Over dit artikel

Dit artikel over hoe krijg je meer energie is voor het eerst gepubliceerd op 10 mei 2024. Energie krijg je dus door meer te slapen, gezond te eten, water te drinken, te bewegen en buiten te komen. Vermijd alcohol, suiker en cafeïne.

Bronnen

Je las een bericht in de categorie: 

  • Hoe krijg je meer energie na een burn-out



https://vitamines.com/blog/hoe-krijg-je-meer-energie/