5 Basis Yoga oefeningen die je perfect thuis kunt doen


basis yoga oefeningen

Wat zijn basis Yoga oefeningen?

Basis Yoga oefeningen vormen het fundament van alle zittende-, liggende- en staande Yoga oefeningen. Het zijn oefeningen die heel vaak terugkomen in de Yoga. 

Het is belangrijk om deze oefeningen goed onder de knie te krijgen, omdat andere oefeningen en houdingen hierop voortbouwen.

Met Yoga oefeningen wordt overigens meer bedoeld dan de houdingen (asana’s) alleen. Ook ademhalingstechnieken (Pranayama) vallen hier onder bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is het nog breder dan dat.

Het achtvoudige pad van Patanjali omschrijft 8 stappen van yoga en alle stappen op dit pad bevatten yoga oefeningen.

Ook als je al langer yoga doet, is het heel belangrijk om regelmatig terug te keren naar de basis! Dit helpt je om alle beelden, verwachtingen en vooroordelen die je hebt gecreëerd weer los te laten. – Melanie

In deze blog leggen we meer uit over de yoga basis oefeningen. Wil je de oefeningen liever meteen zelf ervaren? Doe dan mee met de oefeningen uit onderstaande video!

5 veelvoorkomende basis Yoga oefeningen

Er zijn ontzettend veel basis Yoga oefeningen, maar hieronder bespreken we een aantal veel voorkomende.

1.De berghouding

De berghouding is een houding die veel mensen van nature al bijna aannemen. De Berghouding voer je uit door helemaal rechtop te staan, met je armen langs je lichaam.

2.De diamantzit

Bij de diamantzit zit je op je knieën op de grond met een rechte rug.

3.De lotushouding

Bij de lotushouding zit je met gekruiste benen op de grond. Hierbij rusten de voeten op de knieën.

Dit is overigens een basishouding die voor heel veel mensen niet gemakkelijk uit te voeren is. In deze blog vind je alternatieven en aanpassingen voor deze houding.

4.De lijkhouding

In de lijkhouding, savasana, lig je op je rug met je armen naast je lichaam en je benen net iets uit elkaar.

5.De kat (chakravakasana)

In de kat houding zit je op je handen en knieën en buig je de rug van een rechte- naar een gebogen rug.

Voor wie zijn basis Yoga oefeningen geschikt?

Misschien denk je direct aan beginners bij basis Yoga oefeningen, maar ook voor meer ervaren Yogi’s zijn basis Yoga oefeningen super belangrijk. 

Simpele, basis yoga oefeningen vormen het fundament van de yoga. Ze worden veel gebruikt en je ziet ze dan ook in alle vormen van yoga terugkomen.

Er wordt zelfs vaak gesproken over een beginnersmentaliteit. Dat wil zeggen dat je echt even teruggaat naar de basis en als het ware met een schone lei je mat op stapt.

Het belang van basis yoga oefeningen voor beginners

Basis Yoga oefeningen zijn voor beginners van groot belang, omdat andere oefeningen hierop voort bouwen. Als je de basis goed hebt, dan helpt dat dus voor alle andere oefeningen!

Het belang van basis Yoga oefeningen voor gevorderden

Ook voor gevorderden blijven Basis Yoga oefeningen belangrijk. Natuurlijk hebben gevorderden de basis nodig om gevorderde oefeningen op te kunnen bouwen, maar het ligt nog breder dan alleen dat.

Gevorderde Yogi passen in al hun asana’s vaak nog steeds klassieke oefeningen toe. Het is dus niet zo dat, wanneer je een ‘moeilijkere’ houding kunt, je de basis niet meer uit zal voeren.

Juist in de basis oefeningen kun je veel over jezelf leren. De uitdaging zit dan niet zozeer in het uitvoeren van de houding zelf, maar is veel meer mentaal.  – Melanie

Je kunt bijvoorbeeld opmerken dat je het moeilijk vindt om bij de basis te blijven en dat je geneigd bent om jezelf verder te ‘pushen’. Vraag je zelf af: Hoe sta ik er vandaag bij? Wat voel ik? Waar is mijn aandacht? Wat verwacht ik van mezelf?

Online basis yoga oefeningen leren

Wil je op je eigen tempo een aantal belangrijke basis yoga houdingen leren en oefenen? Onze posture lab cursus is daar bij uitermate geschikt voor! 

In deze online cursus leggen we stap voor stap een aantal belangrijke basis yoga houdingen uit. Je vindt hier maar liefst 26 video’s!

Aangezien de cursus online is kun je de oefeningen net zo vaak herhalen als jij wil. Of druk af en toe gewoon even op pauze zodat je het beter kunt zien!

Begin je net met yoga en wil je de complete basis van yoga leren? Dan is de online cursus yoga voor beginners iets voor jou.

Voor meer informatie over deze twee cursussen kun je op de links of onderstaande afbeeldingen klikken.

Posture lab

yoga voor beginners online cursus

In welke vorm van Yoga vind je basis Yoga oefeningen?

Basis Yoga oefeningen behoren vaak tot de Hatha Yoga. Hatha Yoga wordt vaak gezien als de “basis Yoga” en het is voor beginners daarom aan te raden om met deze vorm te starten.

Wat is de meest simpele Yoga oefening?

De allereerste basis voor Yoga is simpelweg zitten op de grond. 

Zorg er daarbij voor dat je rug recht is. Heb je hier moeite mee? Probeer het dan nog eens door te zitten op een handdoek of kussen. Mocht ook dit onprettig aanvoelen, dan kun je proberen om eens rechtop op een stoel te gaan zitten.

Bij voorkeur adem je rustig in en uit door de neus.

Een handige richtlijn voor het uitproberen van een nieuwe oefening is door het zes ademhalingen lang te proberen. Een in- en uitademing tellen daarbij samen als één ademhaling.

Hoe bouw je yoga oefeningen op?

Het is belangrijk om je yoga houdingen altijd goed op te bouwen en goed af te ronden. Hieronder geven we een paar richtlijnen waar je aan kunt denken voorafgaand aan de houding, tijdens de houding en bij het afronden ervan.

  1. Neem de tijd en forceer niets! De houding goed uitvoeren is belangrijker dan hoe ver je komt!
  2. Focus je op het hier en nu
  3. Breng de aandacht tijdens de oefening naar de adem en sensaties in het lichaam
  4. Voel na wat een houding met je gedaan heeft (je voelt het effect vaak pas na de houding)

Tips voor simpele Yoga oefeningen

Wanneer je Yoga oefeningen doet is het altijd verstandig om aan de volgende punten te denken:

  1. Draag comfortabele, flexibele kleren.
  2. Eet niet vlak voor je met de yoga oefeningen start.
  3. Drink veel water na de yoga oefeningen.
  4. Vermijd een gladde ondergrond.
  5. Trek je sokken uit!

Deze tips zorgen ervoor dat je niet belemmerd wordt door je kleding bij het uitvoeren van de oefeningen, Yoga vraagt namelijk flexibiliteit van je lichaam. Kleding mag daarbij niet in de weg zitten.

Daarnaast zorgen deze dingen ervoor dat je geen last krijgt van je buik tijdens de oefeningen, dat je niet uitdroogt, en dat je niet in een eventuele onbedoelde spagaat terechtkomt ;).

Ben je op zoek naar meer Yoga oefeningen voor beginners? In onderstaande video vind je aantal fijne beginnersoefeningen.

Ervaringen van het HWY team

Rolf: Ik geloof heel erg in de kracht van een simpele practice, die je regelmatig herhaalt. Als je steeds iets nieuws wil doen, is het veel moeilijker om diepgang te vinden in je practice.

Melanie: Ik geloof echt dat Yoga niet gaat om het uitvoeren van moeilijke houdingen, maar om het vinden van innerlijke balans. Er is niks mis mee om het leuk te vinden om moeilijke houdingen uit te voeren, maar de kracht ligt in een simpele basis.

Conclusie over basis Yoga oefeningen

Basis yoga oefeningen zijn het fundament van de Yoga en het is voor iedereen, zowel beginner als gevorderde Yogi, dan ook heel erg belangrijk om hier regelmatig naar terug te keren.

Je leert zowel fysiek als mentaal heel veel van simpele oefeningen en juist als je dergelijke oefeningen met regelmaat uitvoert, kun je ook progressie en diepgang gaan ervaren.

Zorg ervoor dat je de juiste setting voor jezelf creëert en vind een manier om Yoga in je routine te krijgen. Je zult merken dat je dan echt de effecten van Yoga gaat ervaren.

Wat is jouw favoriete basis yoga oefening? Laat het hieronder weten! We zijn heel benieuwd welke oefening de grote winnaar gaat zijn 😉

Vraag en antwoord

Om met Yoga te starten heb je vooral een goede mindset nodig. Om je daarnaast verder op weg te helpen kun je onze online cursus volgen waarin je Yoga vanaf de basis stap voor stap aanleert.

Wat is het beste moment om yoga oefeningen uit te voeren?

Van oudsher worden Yoga oefeningen ’s ochtends bij zonsopgang of ’s avonds bij zonsondergang beoefent. Maar als een andere tijd jou beter uitkomt, doe het vooral dan! Het is het belangrijkste dat je een manier vindt waarop het in jouw leven past.

Moet ik eten voordat ik Yoga oefeningen doe?

De Yoga oefeningen worden bij voorkeur op een lege maag gedaan. Zo krijgen de organen de mogelijkheid zich alleen te concentreren op de serie van oefeningen en de uitwerking daarvan.



https://www.happywithyoga.com/yoga/basis-yoga-oefeningen/