10 tips voor een gezonde BBQ!


Ben je net lekker bezig met op gewicht blijven, komt het BBQ seizoen eraan…Of het nu een afsluitende barbecue is met collega’s, een etentje bij vrienden of een spontane bbq-avond thuis; de zomerse barbecue is onmogelijk te vermijden. En waarom zou je ook? Met deze 10 tips zorg jij voor een slanke en gezonde BBQ. Genieten maar!

1. Stil je trek

Het duurt meestal wel even voor de barbecue is opgewarmd en het eerste vlees op je bord ligt. En met een knorrende maag is het wel heel verleidelijk om het ene na het andere stokbroodje in je mond te stoppen. Herkenbaar? Neem voor de barbecue begint alvast een slank tussendoortje: bijvoorbeeld wat yoghurt met fruit of een lekker soepje. Zo is de ergste trek slim gestild.

2. Kies voor mager vlees

Kies voor magere vleessoorten, zoals varkenshaas, biefstuk of runderlapjes. Ook gevogelte is altijd slim, lekker kip- of kalkoenfilet. Marineer het vlees van tevoren, zodat het ook lekker is zonder een vet sausje. Een dry rub (een mengsel van gedroogde kruiden en specerijen) is een goede manier om calorie-arm smaak te geven aan een stukje vlees.

3. Neem vis

Neem het liefst witvis zoals kabeljauw, tilapia of bijvoorbeeld een spiesje met gamba’s. Vis kun je goed inpakken in een stukje aluminiumfolie; het gaart heerlijk en je voorkomt dat de barbecue-man het overgiet met olie. Andere magere vis-soorten zijn tonijn, schol, tong, inktvis of pangasius.

4. Ga voor gegrilde groenten

Gegrilde groenten zijn een heerlijke afwisseling tussen vlees en vis door. Groot pluspunt: ze bevatten weinig calorieën. Besprenkel courgette, paprika en aubergine met een beetje olijfolie en breng het op smaak met peper, (zee)zout en eventueel rozemarijn. Rijg de groenten aan een spiesje en je hebt ook nog een kleurrijke creatie. Of ga voor portobello’s, zoete aardappel of maiskolf van de gril: de opties zijn eindeloos.

5. Proost!

Bij een BBQ hoort een biertje of wijntje. Dat kan prima, maar drink tussendoor voldoende water. Afwisselen: om de wijn een glas water drinken, gaat je ongemerkt veel calorieën schelen. Proost!

6. Maak zelf sausjes en dips

Pas op: sausjes zijn gezonde BBQ killers. Bekijk de verpakkingen maar eens. Als je gezond wil eten, zijn rode sauzen als curry, ketchup en barbecue-saus vaak betere keuzes dan witte, maar bevatten ze wel meer suiker. En van satésaus, neem je liever ook niet te veel. Onze tip: maak ze zelf! Leuk om te doen en stukken gezonder dan kant en klare varianten. Probeer is een een yoghurtsausje (bijv. met kerrie en mosterd), zelfgemaakte humus, een eigen tomatensalsa of een knooflooksausje op basis van Griekse yoghurt zonder vet.

7. Neem zelf wat gezonds mee naar de BBQ

Een barbecue bij vrienden of familie? Neem iets mee! Het is niet alleen attent, maar zorgt er ook voor dat je verzekerd bent van een gezonde optie. Denk bijvoorbeeld aan rood fruit, groente-spiesjes of een frisse salade.

8. Zelfgemaakte salade erbij

Huzaren- of aardappelsalades bevatten vaak veel mayonaise. Een zelf gemaakte salade is een lekker en veelal slanker alternatief. Maak je eigen favoriet! Of ga een keer voor iets anders en probeer een frisse salade van watermeloen, munt en geitenkaas. Genieten!

9. Grill een toetje

Frambozen, ananas, aardbeien en banaan: het is allemaal extra lekker op de barbecue. Ook gegrilde nectarines zijn heerlijk. Snijd het fruit zo kort mogelijk van tevoren om uitdrogen te voorkomen en maak er spiesjes van. De barbecue hoeft niet meer gloeiendheet te zijn. Een ideale afsluiter, dus!

10. Geniet bewust van wat je wél eet!

En tot slot, misschien wel de belangrijkste tip: Geniet heel bewust van wat je wél eet. Dat maakt dat je niet bezig hoeft te zijn met alles wat je niet neemt. Keuzes maken hoort erbij in een slanke levensstijl. Bepaal van tevoren wat je wil eten en drinken en houd je aan de afspraak. Dan heb je de dag na de BBQ ook nog een supergoed gevoel.

Eet smakelijk!
Welke slanke en gezonde BBQ-tips werken voor jou? Deel ze en inspireer anderen, we zijn benieuwd!

E-book: Afvallen zonder dieet

Download ons nieuwe gratis e-book over afvallen zonder dieet. Met tips en recepten, geheel volgens onze methode.  Eet niet meer al het lekkers, maar alleen het allerlekkerst. Pak weer regie op je eten. In dit boek ontdek je hóe je dat doet. 

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.

Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.

In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.

Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen





https://miekekosters.nl/gezonde-bbq-tips/