Wat Mag je Eten bij een Keto Dieet? » Makkelijk Afvallen


We weten allemaal dat een gezonde levensstijl en voldoende beweging helpen bij afvallen, maar keto eten geeft afvallen een echte boost. Op YouTube vind je talloze inspirerende verhalen en indrukwekkende transformaties met voor-en-na-foto’s.

Bij Keto eten gaat het er vooral om dat de producten erg laag zijn in koolhydraten en juist erg hoog zijn in vetten. Kaas, spek en boter wordt dan ook regelmatig geconsumeerd. Maar past dit dieet wel bij jou? Lees verder om te ontdekken welke voedingsmiddelen bij keto passen en of het aansluit bij jouw wensen en behoeften.

Het keto dieet is dus razend populair onder mensen die snel afslankresultaat willen zien! Daarnaast wordt het dieet gebruikt om mensen met epilepsie en diabetes type 2 te behandelen (bron).

Keto producten: dit je mag eten

Waarom is keto eten zo specifiek? Als je dit wilt begrijpen, nodig ik je uit om verder te lezen in dit uitgebreide artikel over het ketogene dieet.

Het doel van het ketogene dieet is om het lichaam in een staat van ketose te brengen en te houden. Ketose is een metabolische toestand waarbij het lichaam vet uit voeding en opgeslagen vet omzet in ketonen, die als energiebron worden gebruikt. Je lichaam schakelt over naar het verbranden van vet als belangrijkste brandstofbron. Met als gevolg dat je je vetreserves aanspreekt en afvalt.

Om in deze staat van ketose te raken schrap je zoveel mogelijk koolhydraten. In plaats daarvan eet vooral voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte. Welke producten zijn keto?

Keto proberen? Krijg in deze post Ma’s gratis weekmenu met gezonde keto recepten.

Welke groenten mag je eten tijdens een keto dieet? 

We beginnen met groenten, welke kun je nou wel en niet eten in een ketogeen dieet?
Er is een duidelijk verschil tussen groenten die boven de grond groeien en groenten die onder de grond groeien.

  • Bovengrondse groenten bevatten over het algemeen minder koolhydraten en zijn dus een betere keuze voor dit dieet.
  • Ondergrondse groenten daarentegen, zoals aardappelen en bieten bevatten meer koolhydraten.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij bovengrondse groenten, denk aan maïs en gele paprika, die hoog zijn in koolhydraten.

Spinazie en broccoli kan je het beste eten in een keto dieet

Onderstaande groenten bevatten weinig koolhydraten (per 100 gram) en zijn ook nog heel erg lekker:

  • Broccoli: 0,7 gram. Lekker gestoomd, gebakken of gegratineerd.
  • Spinazie: 0,9 gram. Heerlijk door een curry, soep of smoothie.
  • Boerenkool: 1 gram. Voor in salades of een Hollandse boerenkoolschotel.
  • Avocado: 1,8 gram. Smeuïg op brood, als guacamole of in zelfs uit de oven.
  • Courgette: 2,3 gram. Maak er pasta van of courgette chips.
  • Witlof (vers): 2,4 gram. Lekker in een salade of met kaas uit de oven.
  • Bloemkool: 3 gram. Kan gebruikt worden als bloemkoolrijst of in soep en curry’s.  
  • Rode kool: 3 gram. Lekker om rauw te eten door een salade of te bakken in boter.
  • Asperges (vers): 3 gram. Lekker met een plakje ham en een gekookt eitje (bron).

Welke noten kan je eten tijdens een keto dieet?

Nootjes eten tijdens het keto dieet is een goede optie. Vooral lekker als simpel tussendoortje of als extra bite door salades. Net zoals met alle producten kun je deze niet oneindig veel eten. Eet een handje noten per dag (15-20 gram), daar zit ongeveer 1 gram koolhydraten in. Het aantal koolhydraten die hieronder in de afbeelding vermeld staan, hebben betrekking op een portie noten van 100 gram.

Noten kan je goed als tussendoortje eten in een ketogeen dieet

Welke nootjes passen bij keto eten? Aantal koolhydraten per 100 gram:

  • Pecannoten: bevat 4,4 gram
  • Paranoten: bevat 2,6 gram
  • Macadamia noten: bevat 5 gram
  • Hazelnoten: bevat 4,8 gram
  • Walnoten: bevat 5,1 gram

Hoe lekker ze ook zijn; pistachenoten (11 gram) en cashewnoten (21 gram) bevatten veel koolhydraten per 100 gram. Wij raden aan bij een ketogeen dieet voor bovenstaande nootjes te kiezen. Vermijd ook nootjes met honing en toegevoegde suikers.

Wij geloven in een gebalanceerde levensstijl. Meer tips voor het krijgen van een gezond figuur vind je in deze post.

Wat kun je drinken tijdens keto?

Gelukkig hoef je niet alleen maar water te drinken tijdens keto. Kijk of jouw drankje laag is in koolhydraten en geen toegevoegde suikers bevat. Deze drankjes kun je gerust drinken tijdens een ketogeen dieet:

Water, thee en koffie kan je drinken tijdens keto. Alcohol is zelden ketogeen.

Keto en alcohol: kun je alcohol drinken tijdens keto?

Oke, dit keer iets minder goed nieuws: alcohol helpt nou niet bepaalt bij afvallen. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe moeilijker het is om af te vallen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen alcohol kunt drinken. Af en toe kan dit echt geen kwaad.

Er zit nogal een verschil in koolhydraten per drankje. Dus, welke alcoholische drankjes kun je het beste drinken?

  • Sterke drank zoals whisky, wodka, gin en rum hebben 0 koolhydraten.
  • Mousserende wijn, droge witte wijn of champagne: bevatten 2 gram koolhydraten per glas.
  • Droge rode wijn: bevat ongeveer 4,5 gram koolhydraten per glas.

Kies je dan toch voor dat biertje, neem dan de lichtste die je kunt krijgen. Hier zitten vaak de minste koolhydraten in. Mixdrankjes zitten dan wel weer vol met koolhydraten, dus die kun je beter overslaan.

Kaas en zuivel bij keto eten?

In kaas zitten vaak weinig tot geen koolhydraten en veel vetten. Dit past dus helemaal bij keto food! Hieronder ons lijstje met zuivel producten die passen bij ‘keto eten’. Koolhydraten per 100 gram:

  • Boter: 0,1 gram. Lekker als smaakmaker in sausjes (zoals bijvoorbeeld bij onze Kip Kiev)
  • Zachte kaas zoals camembert en brie: 0 tot 0,5 gram
  • Gerijpte kaas: 0 tot 3 gram
  • Griekse yoghurt: 3 gram  
  • Feta kaas: 4 gram
  • Hüttenkäse: 2,5 gram
  • Ricotta: 0,2 gram

Er zijn dus meer dan genoeg zuivelproducten die je wél kunt eten tijdens keto! Pas wel op met melk en yoghurt waar een smaakje aan toegevoegd is. Hier zitten vaak veel suikers in verstopt. Ook producten waarop staat 0% vet, kunnen wel eens misleidend zijn en veel koolhydraten bevatten. Check daarom altijd even het etiket.

Welk vlees mag ik eten bij een ketogeen dieet?

Ben je een vleesliefhebber, dan heb je geluk! Dit past namelijk helemaal bij keto eten. Het oorspronkelijke keto dieet bestaat grotendeels uit dierlijke eiwitten en vetten. Daarom bestaan keto gerechten traditioneel uit vlees en vis gerechten.

Kies het liefst voor onbewerkte vleessoorten die ongemarineerd en ongepaneerd zijn. Goede voorbeelden van vlees zonder koolhydraten zijn:

  • Biefstuk
  • Kalkoenfilet
  • Kipfilet
  • Rundergehakt

Let wel op dat je niet te veel vlees eet. Dit kan gezondheidsrisico’s zoals een verhoogde kans op darmkanker met zich meebrengen. Hier houden wij rekening mee in onze MA Methode. Daarbij eet je daarom in vergelijking tot andere keto diëten minder dierlijk, meer plantaardig en alsnog 100 % keto proof.

Ben je vegetarisch, dan kun je kiezen voor producten zoals tofu, kaas en eieren.

Geen vlees, maar wel vis? Dat kan ook! Ga voor een vette vis zoals zalm, ansjovis of haring. Net zoals vlees, bevat vis geen koolhydraten. In deze post kan je lezen welke vis je het beste kunt kiezen. Pluspunt: vis bevat super gezonde vetten zoals omega 3.

Keto fruit lijst: welk fruit kun je eten?

Fruit is zeker gezond en zit vol met goede voedingsstoffen. 200 gram fruit per dag eten wordt daarom ook aangeraden in de welbekende schijf van vijf. Alleen niet bij het keto dieet. Toch vinden wij het eten van fruit wel belangrijk en ook gewoon lekker 😉 Tijdens de 50 dagen Keto Challenge kan je specifieke fruitsoorten met mate eten.

Wil je jezelf trakteren op bijvoorbeeld wat Griekse yoghurt met fruit? Kies dan een van onderstaande fruitsoorten, die bevatten de volgende hoeveelheid koolhydraten per 100 gram:

  • Aardbei 6,5 gram
  • Cranberries 4 gram 
  • Nectarines 7,5 gram
  • Rode bessen 4,8 gram
  • Watermeloen 7,8 gram
  • Perzik 8,7 gram
  • Framboos 7,5 gram (bron)

Andere fruitsoorten zoals banaan bevatten te veel koolhydraten voor dit dieet. Geen handige keto snack dus. Mocht je jezelf willen trakteren op een gezond tussendoortje, klik dan hier voor een overzicht van de beste snacks.

Conclusie: welke producten mag je eten in een ketogeen dieet?

Samenvattend bestaat ketogeen eten dus uit producten die laag in koolhydraten zijn en hoog in vetten. Daardoor eet je van producten zoals groenten en eiwitrijke producten juist in grote hoeveelheden en worden producten zoals brood en pasta totaal uitgesloten.

Zorg voor een gebalanceerde inname van dierlijke eiwitten en vul aan met voldoende plantaardige vetten en eiwitten. Kies slim tijdens je keto dieet! Als je zeker wilt weten dat je dit goed doet, kan dat hier volgens de MA Methode.

Wij raden daarom aan om je goed in te lezen en alleen keto te volgen via een gebalanceerd programma of onder begeleiding. Op lange termijn kun je toch voedingsstoffen gaan missen, die goed zijn voor je lichaam. 

Heel veel succes! Als je vragen hebt of een beetje hulp kan gebruiken, horen wij het graag 🙂



https://makkelijkafvallen.nl/keto-eten/