Top 6 supplementen tegen stress


Kunnen supplementen helpen tegen stress? Stress hebben we allemaal weleens en natuurlijk is het dan vooral belangrijk om te ontspannen, goed te slapen, te bewegen en gezond te eten.

In de praktijk is dat soms echter makkelijker gezegd dan gedaan en bovendien kan je lichaam soms best een beetje hulp gebruiken. Supplementen bieden dan een uitkomst.

In deze blog van Jorine vind je de top 6 beste supplementen die je kunt inzetten bij stress.

Top 6 supplementen stressTop 6 supplementen stress

Wat is stress?

Stress wordt meestal omschreven als geestelijke druk of spanning. Stress is niet per definitie goed of slecht. We hebben stress nodig om goed te kunnen functioneren.

Het wordt echter een probleem als stress blijvend is, wanneer het continu (sluimerend) aanwezig is, wanneer het chronisch wordt.

Tegenwoordig zijn er zoveel factoren die ons stress geven, ook al zijn we ons daar niet altijd bewust van. De hoeveelheid prikkels die we binnenkrijgen door alleen al het gebruik van computers en telefoons is ontzettend hoog. Dat veelvuldig gebruik van je telefoon voelt dus misschien niet meteen stressvol, maar je lichaam ervaart dat wel zo. – Jorine

Daarom kunnen we vaak wel wat extra hulp gebruiken! Supplementen kunnen daarin ondersteuning bieden.

Welke supplementen zijn goed tegen stress?

1.Magnesium

Magnesium staat bovenaan als het gaat over supplementen die een positief effect hebben op het verminderen van stress.

Magnesium is betrokken bij veel functies in het lichaam. Het draagt o.a. bij aan een goede werking van de spieren en speelt een rol bij de energieproductie. Ook heeft het betrekking bij wel de werking van wel meer dan 300 enzymen in het lichaam.

Een tekort aan magnesium kan zorgen voor vermoeidheid en spierkrampen. Een mild tekort is moeilijk te meten en leidt niet direct tot opvallende symptomen, maar zorgt er op termijn wel voor dat allerlei lichaamsfuncties verstoord raken.

Veel mensen hebben een tekort aan magnesium. Als je stress ervaart, verbruikt je lichaam veel meer magnesium en zo loop je al gauw een tekort op. Ook gebruik van cafeïne, alcohol, koolzuurhoudende dranken en suikers draagt bij aan een tekort. – Jorine

Ons lichaam maakt zelf geen magnesium aan en we moeten dit daarom uit onze voeding halen. Je vindt magnesium in o.a. zaden, noten, cacao, zeewier, granen en bladgroenten.

Vaak kan het dus geen kwaad om je lichaam een beetje te helpen met een goed Magnesium supplement.

Magnesium bestaat overigens in vele vormen en logischerwijs hebben verschillende vormen ook verschillende effecten.

Let er in ieder geval altijd op dat je kiest voor organische gebonden varianten (zoals bisglycinaat of citraat bijvoorbeeld).

Wil je nog meer lezen over magnesium en wat dit precies doet in ons lichaam? Dat kan hier.

2.Omega-3

Omega-3 is ontzettend belangrijk voor het hart, het immuunsysteem en de hersenen en daarmee dus ook voor de mentale gezondheid.

Met name de Omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn heel belangrijk, omdat ze onderdeel zijn van het celmembraan. Je vindt ze dan ook in iedere cel van je lichaam.

Ze zorgen er voor dat je cellen flexibel zijn en daardoor voedingsstoffen kunnen opnemen en afvalstoffen kunnen afvoeren. Ze zorgen ook voor een goede communicatie tussen cellen onderling. Dit draagt bij aan je stressbestendigheid.

Een tekort aan Omega-3 kan o.a. zorgen voor angstige gevoelens, depressies, stress en stemmingswisselingen.

Heel veel mensen hebben helaas een tekort aan de Omega-3 vetzuren EPA en DHA. Dit komt doordat we deze vetzuren vooral uit vette vis halen en dat eten de meeste mensen niet vaak.

Omega-3 supplementen bieden dan echt een uitkomst, zeker ook voor vegans omdat er ook gekozen kan worden voor galgenolie!

3.Vitamine B-12

Vitamine B-12 speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem, de werking van het zenuwstelsel en in de energiehuishouding. Ook draagt het bij aan je concentratievermogen en je geheugen.

Het ondersteunt zowel de melatonine als serotonine aanmaak, waardoor het bijdraagt aan een goede nachtrust en een positief humeur. Dit draagt er dan ook weer aan bij dat je beter om kunt gaan met stress.

Een vitamine B-12 tekort geeft vaak sluipende en vage klachten, maar kan zorgen voor vermoeidheid, depressieve gevoelens, duizeligheid, darmproblemen, stress en hormonale klachten.

Het komt voor in dierlijke producten, dus als je daar weinig van eet dan is het belangrijk om deze vitamine aan te vullen met een goed supplement.

Je kunt kiezen voor een vitamine B-12 smelttablet of een capsule die je eventueel open kunt draaien. Je kunt het poeder dan vermengen met een smoothie, yoghurt of je havermout bijvoorbeeld.

Op deze manier wordt de vitamine direct door het mondslijmvlies opgenomen en komen ze zo in de bloedbaan direct. Daardoor is de opneembaarheid beter omdat het niet langs het maagdarmkanaal hoeft.

Vitamine B-12 werkt overigens nauw samen met vitamine B-11, waardoor je deze twee vitamines vaak samen in een supplement tegenkomt.

4.Ashwagandha

Ashwagandha staat bekend als natuurlijke rustgever. Het heeft een brede werking en is onder andere bekend vanwege de gunstige werking op slaap en mentale en lichamelijke stress.

Ashwagandha staat bekend als een adaptogeen. Dit betekent dat de plant zich aanpast aan de behoefte van het lichaam en je daarmee o.a. helpt om beter om te gaan met stress, zowel fysiek als mentaal.

Ashwagandha is een specifieke plant, dus als je gebruik wil maken van de krachtige werking van deze plant dan is doe je dat meestal in de vorm van een supplement.

In deze blog lees je nog veel meer over Ashwagandha.

ashwagandhaashwagandha

5.Vitamine C

Vitamine C draagt bij aan een goed afweersysteem, je humeur en je geestelijk welzijn en veerkracht. Het heeft een kalmerende werking op ons.

Vitamine C komt in veel groenten en fruit voor, maar o.a. doordat groenten en fruit tegenwoordig onrijp geplukt worden bevatten ze minder vitamine C dan wanneer ze rijp geplukt zouden worden.

Ook kan vitamine C niet goed tegen verhitting, dus als je groenten en fruit warm bereid dan hou je ook minder vitamine C over.

Daarnaast zorgt stress ervoor dat ons lichaam meer vitamine C nodig heeft. Tel alles bij elkaar op en je hebt dus vrij snel een tekort aan vitamine C. Een vitamine C supplement zorgt dan voor dat beetje extra dat je lichaam nodig heeft.

6.Multivitamine en preparaten

Wil je het jezelf nog wat makkelijker maken? Je kunt ook kiezen voor een multivitamine.

Het is soms best een uitdaging om ervoor te zorgen dat je alle benodigde vitamines en mineralen binnen krijgt. Zeker als het even niet lukt om gevarieerd, puur en onbewerkt te eten dan kunnen multivitamines en gecombineerde kruiden-, mineralen- en vitaminepreparaten een uitkomst bieden. Ook voor vegans en vegetariërs is dit fijn. – Jorine

Daarnaast zijn er ook supplementen te vinden die helemaal gericht zijn op het verminderen van stress en het bevorderen van ontspanning.

Daarbij kun je denken aan een supplement met kruidenpreparaten zoals kamille en l-tryptofaan.

Ook zijn er supplementen die gericht zijn op het bevorderen van een goede nachtrust. Want een goede nachtrust draagt natuurlijk ook bij aan het verminderen van stress.

Onze ervaringen met supplementen

Rolf: Wij gebruiken zelf regelmatig verschillende supplementen. Magnesium en Omega-3 gebruiken we sowieso iedere dag.

Heeft iedereen supplementen nodig?

Dit is een gastblog van Jorine Kuilman.



https://www.happywithyoga.com/lifestyle/supplementen-tegen-stress/