Top 4 Yoga oefeningen tegen duizeligheid


Het geheim van ons evenwicht zit letterlijk tussen onze oren, met name in het evenwichtsorgaan. Last van duizeligheid en wil je er iets aan doen? Yoga oefeningen zijn misschien wel de oplossing.

Yoga betekent letterlijk ‘eenheid’, ‘beheersing’ of ‘evenwicht’, dus het is toepasselijk dat veel yoga oefeningen helpen bij het verbeteren van je balans.

De meeste yogi’s en yogini’s denken hierbij misschien vooral aan hun geestelijke evenwicht, maar met de juiste aanpak kan yoga ook bijdragen aan je lichamelijke balans.

Duizeligheid is vaak niet ernstig, maar is wel iets wat je leven behoorlijk kan beperken. De juiste Yoga oefeningen kunnen gelukkig een positieve invloed hierop hebben!

Lees verder om meer te weten te komen over de werking van het evenwichtsorgaan en de beste yoga poses tegen duizeligheid!

“Tijdens sommige yoga oefeningen, zoals de Boomhouding, moeten de spieren hard werken om het lichaam in balans te houden. Dit zorgt ervoor dat het evenwicht van de Yogi beter ontwikkeld wordt.” – Melanie

duizeligheidduizeligheid

De Top 4 beste yoga oefeningen tegen duizeligheid 

Duizeligheid is vervelend, maar in ernstige gevallen ook gevaarlijk. Voor je het weet val je en vooral voor oudere of minder mobiele mensen brengt dat risico’s met zich mee.

Hieronder krijg je een overzicht van de beste yoga oefeningen tegen duizeligheid:

1. Balasana 

Balasana, oftewel de Kindhouding, helpt duizeligheid verminderen. Zo doe je het:

Zit met je billen op je hielen gedrukt en je knieën gespreid. Plaats een bolster of een stapel kussens of dekens tussen je knieën.

Buig licht voorover over de bolster, kussens of dekens en laat je hoofd aan een kant rusten. Zorg dat dit comfortabel aanvoelt en forceer niets!

Blijf 5 minuutjes in Balasana liggen. Beginnen je knieën pijn te doen? Plaats dan eventueel een extra dekentje over de mat tussen je dijen en kuiten.

2. Tadasana 

Tadasana, ook wel de Bergpose genoemd, is een andere goede yoga oefening tegen duizeligheid. Zo voer je hem correct uit:

 Ga rechtop staan op je yogamat, de voeten op heupbreedte. Houd je rug en armen ontspannen, maar gestrekt. Je blijft trouwens beter in de buurt van een muur, zodat je jezelf kunt opvangen als je je evenwicht verliest.

Sluit je ogen, want zo stimuleer je andere hersendelen in plaats van alleen je zicht en leert je brein om op andere manieren evenwicht te vinden. Focus je met gesloten ogen op de grond en je voeten.

Spreid je tenen een beetje naar buiten en richt je aandacht op je voetzolen en het contact met je yogamat. Raak de muur alleen aan als je voelt dat je je evenwicht verliest.

Open na een vijftal minuten je ogen.

 3. Vrksasana 

Vrksasana of de Boompose wordt vaak gebruikt als vervolg op de Bergpose en helpt om duizeligheid tegen te gaan tijdens het bewegen of als je je in een minder veilige positie bevindt.

Deze yoga oefening is iets riskanter voor mensen met ernstige evenwichtsproblemen, dus blijf zeker in de buurt van een muur!

Buig je linkerknie vanuit de Bergpose naar buiten.

Plaats je linkervoet tegen de binnenzijde van je rechterbeen en breng je handpalmen tegen elkaar voor je borstkas.

Ervaar je geen evenwichtsproblemen? Dan kan je proberen om je armen boven je hoofd uit te strekken of je ogen een paar seconden te sluiten.

Herhaal het proces, dit keer met je rechterknie tegen de binnenkant van je linkerbeen.

4. Savasana 

Savasana (ook wel Lijkhouding genoemd) helpt je vooral bij het aarden, maar dat is een belangrijke stap om ook staand of in beweging minder last te hebben van duizeligheid.

Hier lees je hoe je deze yoga oefening uitvoert:

Lig op je rug, je benen een beetje uit elkaar en je armen een klein beetje weg van je romp met de handpalmen omhoog gericht.

Focus je op de plaatsen waar je lichaam de grond raakt en de stabiliteit en ondersteuning die de grond aan je lichaam geeft.

Plaats één hand op je buik. Richt je aandacht op het opbollen van je buik wanneer je inademt en het terugzakken bij het uitademen.

Blijf je gedurende 5 minuutjes focussen op je ademhaling. Zo ga je (spier)spanning tegen en voel je je naderhand veel beter geaard. 

Sla je savasana nooit over! Waarom niet? In deze video legt Rolf dat uit.

Wil je meer oefeningen doen om je evenwicht te verbeteren? Dan is het HWY practice platform de juiste plek om te zijn. Je vindt hier allerlei lessen waaronder lessen die specifiek gericht zijn op het verbeteren van je balans. 

practice platformpractice platform

Hoe werkt ons evenwichtsorgaan?

We blijven in evenwicht tijdens het doen van onze dagelijkse bezigheden dankzij het evenwichtsorgaan in het binnenoor. In feite bestaat dit kleine orgaan uit twee delen:

  • Drie buisjes in de vorm van een halve cirkel: In elk oor zitten een horizontaal, verticaal en diagonaal buisje, gevuld met haarcellen en vocht. Zodra je je hoofd in een bepaalde richting draait, verschuift de druk in die buisjes met als gevolg dat je hersenen aanvoelen hoe je hoofd precies staat.
  • Twee otolietorganen: De otolietorganen in onze oren zijn in feite een soort kleine zakjes waarin calciumkristallen zitten. De wanden van deze organen bestaan dan weer uit zogenaamde sensorische haarcelletjes, die erg goed zijn in het meten van lineaire versnellingen. In de praktijk betekent dit dat ze snelheidsveranderingen registreren, bijvoorbeeld als je in een rijdende trein zit of in een lift.

Waar komt al die externe omgevingsinformatie van de evenwichtsorganen dan precies terecht?

In de hersenen, via de evenwichtszenuw. Je evenwichtsorganen geven je brein met andere woorden alle nodige gegevens om je evenwicht te kunnen bewaren en je gezichtsveld stabiel te houden. 

Waar komt duizeligheid vandaan?

De werking van het evenwichtsorgaan is duidelijk en daarmee wordt ook al een veelvoorkomende oorzaak van duizeligheid blootgelegd: wanneer die organen externe prikkels niet correct registreren, krijgen de hersenen een verkeerd signaal en begint alles te tollen. 

Natuurlijk kan duizeligheid ook het gevolg zijn van een andere oorzaak, maar heel vaak is die te vinden in een verstoorde werking van bovengenoemde evenwichtsorganen.

Geen paniek als het jou overkomt, want je kan er iets aan doen – met yoga!

Last van duizeligheid? De juiste yoga oefeningen kunnen helpen

Duizeligheid is een vervelend symptoom dat je dagelijkse leven ernstig in de war kan sturen.

Hoewel je natuurlijk best vertrouwt op een specialist als het gaat om een medische aandoening, kan de juiste vorm van yoga zeker helpen om duizeligheid tegen te gaan. 

Bepaalde yogaposes om duizeligheid tegen te gaan, zoals Vrksasana, zijn perfect als je niet alleen je lichamelijke balans wilt verbeteren, maar je ook goed wilt voorbereiden op meditatie.

Je hoofd wordt leeggemaakt, maar tegelijkertijd ben je helemaal bezig met je lichamelijke evenwicht en komt je geest tot rust. Juist door de grote mate van focus tijdens dergelijke yoga oefeningen blijf je meer in balans – geestelijk én fysiek.  

Wie last heeft van aanhoudende of acute duizeligheid beseft meteen hoe belangrijk het evenwichtsorgaan is voor een optimaal leefcomfort en ons algemeen welzijn.

Wat de oorzaak voor jouw duizeligheid ook mag zijn, met de juiste hulpmiddelen kan je al heel wat symptomen op afstand houden.

Raadpleeg altijd een professional als je bezorgd bent over je duizeligheid, maar probeer ook bovenstaande yoga oefeningen om snel weer je lichamelijke en geestelijke balans terug te vinden!


Heb jij weleens last van duizeligheid? Wat werkt voor jou het beste? Deel je tips hieronder in de comments!



https://www.happywithyoga.com/yoga/yoga-oefeningen-duizeligheid/