Supplementen kopen: waar moet je op letten?


De keuze aan voedingssupplementen is tegenwoordig reuze. Zowel in winkels als online is het aanbod aan supplementen enorm. Dit grote en uiteenlopende aanbod kan het erg lastig maken om voor jou de beste keuze te maken. Om ervoor te zorgen dat je een veilig en effectief supplement kiest is het belangrijk om kritisch te blijven en rekening te houden met een aantal factoren. Hieronder lees je waar je op moet letten bij het kopen van supplementen.

Onderwerpen in dit artikel:

  • De vorm van een supplement: natuurlijk of synthetisch
  • Biologische beschikbaarheid
  • Lees het etiket
  • Goedkoop is duurkoop

De vorm van een supplement: natuurlijk of synthetisch

Bij het kiezen van supplementen is allereerst de vorm waarin voedingstoffen worden aangeboden van belang. Er bestaat verschil tussen natuurlijke vormen en synthetische vormen. Natuurlijke ingrediënten komen voor in de natuur, terwijl synthetische vormen worden gemaakt in een laboratorium. In de meeste gevallen worden natuurlijke vormen beter opgenomen dan de synthetische variant. Het verschil zit vaak in de structuur waardoor de natuurlijke vorm actiever is en beter wordt opgenomen. Een voorbeeld is vitamine E waarbij de natuurlijke vorm (d-alfa-tocoferol) efficiënter wordt opgenomen dan de synthetische vorm (dl-alfa-tocoferol). Ook vitamine B12 is een goed voorbeeld. Bij de synthetische vorm (cyanocobalamine) moet het lichaam deze eerst nog omzetten naar de actieve vorm. Dit proces zorgt ervoor dat een deel van de stof verloren gaat.

Biologische beschikbaarheid

Naast de vorm, is ook de biologische beschikbaarheid van belang. In de meeste gevallen zijn natuurlijk ook de biologische beschikbare vormen. Wel is het belangrijk om te weten dat ‘natuurlijk’ en ‘biologische beschikbaar’ niet hetzelfde is. De biologisch beschikbare vorm van een voedingsstof is de vorm waarin het lichaam de voedingsstof direct kan gebruiken, zonder dat er verdere omzetting nodig is. Dit is niet altijd de natuurlijk vorm. Een voorbeeld hiervan is foliumzuur, waarvan de meest biologisch beschikbare vorm niet voorkomt in voeding las de natuurlijke vorm.

Lees het etiket

De hiervoor genoemde informatie is vaak vindbaar op het etiket. Zo worden natuurlijke vormen meestal specifiek vermeld. Wanneer je hier zelf geen kennis over hebt kun je eenvoudig de ingrediënten op de lijst opzoeken en bekijken of dit een natuurlijke of synthetische variant betreft. In geval van mineralen moet ja altijd letten op de elementaire stof achter het mineraal, dat soms tussen haakjes wordt vermeld na het mineraal. In geval van magnesium is dit bijvoorbeeld tauraat of citraat. Wordt de elementaire stof niet weergegeven, dan zal het in de meeste gevallen gaan om een goedkope minder goed opneembare vorm van het mineraal.

Goedkoop is duurkoop

Bij het kopen van supplementen is het belangrijk om je te beseffen dat in de meeste gevallen goedkoop duurkoop is. Er zijn ontzettend veel soorten supplementen op de markt die variëren in prijs. Kwaliteitsingrediënten zijn altijd duurder waardoor supplementen met deze ingrediënten dus ook duurder zullen zijn. Het is verleidelijk te kiezen voor een goedkope variant, maar wees je bewust dat deze vaak minder effectief is en in sommige gevallen zelfs kan zorgen voor ongewenste bijwerkingen. Een kwaliteitsmerk zal vaker de gezondheidsvoordelen leveren die je van een supplement verwacht.

Tot slot

Wil je profiteren van de gezondheidsvoordelen die een supplement kan bieden, zorg er dan voor dat je kiest voor een kwaliteitssupplement. Kies (in de meeste gevallen) voor een natuurlijke vorm en biologische beschikbaarheid door het etiket goed te lezen. Laat je nooit verleiden door een lage prijs, goedkoop is in de meeste gevallen duurkoop. Een bewuste keuze zal uiteindelijk bijdragen aan een betere gezondheid.



https://www.perfecthealth.nl/supplementen-kopen-waar-moet-je-op-letten/