Slaap meditatie – verbeter de kwaliteit van je slaap


slaap meditatie

Wat is slaap meditatie?

Slaap meditatie is een vorm van meditatie die je helpt om op een natuurlijke manier te ontspannen en in slaap te vallen. Het zorgt ervoor dat je de dag los kunt laten waardoor je lichaam en geest tot rust kunnen komen.

Slapen is voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Gelukkig is er veel dat je zelf kunt doen om beter te slapen! Benieuwd? Kijk even naar onderstaande video waarin je direct 5 praktische tips krijgt. 

Waarom is een meditatie voor het slapen gaan goed?

Mediteren voor het slapengaan zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en beter slaapt. En dat is hard nodig!

Op een dag krijgen we tegenwoordig namelijk ontzettend veel prikkels binnen. De wereld om ons heen verandert in rap tempo en er zijn op een dag duizenden dingen die onze aandacht vragen.

Ik heb wel eens gelezen dat we vandaag de dag even veel prikkels op een dag krijgen, als iemand in de middeleeuwen in zijn hele leven kreeg. Nu weet ik niet zeker of dit helemaal klopt. Maar het is in ieder geval bizar veel! – Rolf

Je brein moet al die prikkels kunnen verwerken. Vaak lukt dat niet, omdat we geen moment van rust pakken. Zelfs wanneer we neerploffen voor de tv worden we constant geprikkeld door alle emoties van het programma dat we aan het kijken zijn.

We krijgen simpelweg nooit rust. En het moment waarop we dat merken, is wanneer we in bed gaan liggen en we geen afleidingen meer hebben. Pas dan merk je vaak hoe druk in je hoofd je eigenlijk bent.

Vaak is dit zo druk, dat je er niet van kunt slapen. Je ligt nog tijden wakker nadat je op bed bent gaan liggen. Hoe langer je wakker blijft, hoe meer je begint te balen dat je niet kunt slapen. Want je moet morgen weer vroeg op.

Als je wakker wordt, ben je vaak nog vermoeider dan wanneer je ging slapen. De volgende dag begint het hele circus weer van voren af aan. Dit zorgt voor slaap problemen.

Het belang van goed slapen

Een goede nachtrust is enorm belangrijk. Het zorgt ervoor dat we kunnen opladen en herstellen, zowel mentaal als fysiek.

Wanneer dit niet lukt leidt dit tot klachten zoals prikkelbaarheid en een vermindering van concentratie en energie.

We hebben gemiddeld genomen zo’n 7 a 8 uur per nacht nodig, maar het gaat niet alleen om de lengte, ook de kwaliteit van de slaap is belangrijk.

Goed slapen is helaas voor veel mensen niet vanzelfsprekend…

Een onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat 48% van de volwassen Amerikanen in 2013 te maken had met insomnie, oftewel, slaapstoornissen.

Hoewel ik geen exacte cijfers voor Nederland heb kunnen vinden, kunnen we er gezien de culturele overeenkomsten tussen Nederland en de VS vanuit gaan dat dit in Nederland ook redelijk in de buurt van dit cijfer ligt.

Met andere woorden: Ontzettend veel mensen hebben te maken met slecht slapen. Vaak proberen mensen dit op te lossen door een dure behandeling of medicatie, maar een slaap meditatie kan ook een hele goede optie zijn.

Een slaap meditatie helpt je bij de overgang van de drukte van de dag naar de rust van de nacht. Het helpt je om de drukte achter je te laten en over te schakelen naar de ontspanningsmodus.

slaap meditatie

Hoe werkt een slaap meditatie?

Bij een slaap meditatie breng je de aandacht van het hoofd naar het lichaam. Je activeert het parasympathische zenuwstelsel, dat belangrijk is voor ontspanning, rust en herstel.

Een slaap meditatie doe je dus vlak voor het slapen gaan. De slaap meditatie helpt je om te schakelen van actief, naar ontspannen.

Een slaap meditatie kun je op meerdere manieren doen, net wat jij zelf prettig vindt.

Mediteren kun je eigenlijk niet verkeerd doen, dus leg niet te veel druk op ‘het goed willen doen’. Als je jezelf wil forceren om in slaap te vallen, dan zal dat juist niet lukken.

Je kunt het bijvoorbeeld een zittend doen in of naast je bed, maar de meest mensen kiezen ervoor om het liggend in bed te doen. Dan hoef je niet meer van positie te veranderen en kun je meteen gaan slapen.

Geschikte slaap meditaties zijn onder andere een ‘geluiden & gedachten meditatie’ of een ‘ademhaling meditatie’. Andere technieken voor een goede slaap meditatie zijn het tellen van de ademhalingen, of het observeren van je gedachten.

Al deze meditaties komen onder andere terug in onze online Mindfulness cursus.

Wil je meer lezen over verschillende manieren van mediteren in bed? In deze blog delen we 5 technieken met je voor meditatie in bed.

Yoga Nidra als slaap meditatie

Een andere techniek die gebruikt kan worden als slaap meditatie is Yoga Nidra. Yoga Nidra is niet echt een meditatie, maar helpt je om bewust tot diepe ontspanning te komen.

Er zijn veel mensen die aangeven veel beter te slapen door het beoefenen van Yoga Nidra.

Bij Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog actief op een dieper niveau. Hierdoor kun je ook dieper gelegen spanningen goed verwerken waardoor die niet zorgen voor onrust tijdens de nacht.

Let op: tijdens Yoga Nidra is het juist niet de bedoeling dat je in slaap valt!

Maar veel mensen ervaren wel dat ze na een Yoga Nidra sessie een diepere en fijnere nachtrust hebben.

Omdat we zelf erg enthousiast zijn over Yoga Nidra en deze technieken graag willen delen met andere mensen, hebben we een online Yoga Nidra programma gemaakt.

In zeven Yoga Nidra sessies ontdek je de kunst van bewuste diepe ontspanning. Wil je meer ontdekken over Yoga Nidra? Lees dan hier meer informatie over ons online Yoga Nidra programma.

Yoga Nidra

Overige tips om beter te slapen

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om beter te slapen. Hieronder delen we een paar ideeen met je.

  • Slaaphygiene is ook een belangrijk onderdeel van slaap. Lees hier meer over in deze blog.
  • Een avondroutine kan je helpen om al voorafgaand aan ht slapen beter tot rust te komen. Lees hier meer over in deze blog.
  • Yoga voor het slapen gaan kan je ook helpen om beter in slaap te komen. Probeer bijvoorbeeld onderstaande video eens uit.

Onze ervaringen met slaapmeditatie

Rolf: Zelf prefereer ik natuurlijke manieren om beter te kunnen slapen ten opzichte van bijvoorbeeld slaappillen. Rustige yoga, een meditatie of Yoga Nidra voor het slapen gaan helpt me om alle spanningen uit mijn lichaam te krijgen.

Conclusie

Slaapmeditatie kan je absoluut helpen om een diepere en kwalitatief betere slaap te vinden. Het helpt je om de dag achter je te laten en ontspanning te vinden.


Mediteer jij weleens voor het slapen gaan? Wat is jouw favoriete slaap meditatie?





https://www.happywithyoga.com/meditatie/slaap-meditatie/