Prana dieet, kunnen we leven zonder eten? » Makkelijk Afvallen


Een lekker luchtig leven, dat willen we allemaal. Maar leven van lucht klinkt als onmogelijk, nietwaar? Toch zijn er mensen die erbij zweren. 

Wie van Prana heeft gehoord, weet dat dit ‘vitale levensenergie’ betekent. Prana is óveral en zit in álles om ons heen. Breatharians nemen dit heel letterlijk en hebben de overtuiging te kunnen leven van enkel en alleen lucht, licht en zonne-energie. Dus zonder eten en zonder drinken.

Nieuwsgierig naar hoe dit kan? En waarom leven van Prana iets is wat je zou willen? Lees dan snel verder en ontdek wat deze levenswijze jou kan leren.

Breatharianism, leven van Prana

Jezelf tegoed doen aan eten en drinken. Iets wat tegenwoordig maar al te makkelijk is met meer dan een miljoen keuzes in de (lokale) supermarkt. Van deze oneindige keuze naar enkel en alleen leven van lucht, licht en zonne-energie. Iets wat de wenkbrauwen doet fronsen. Leven van alleen Prana is moeilijk voor te stellen, toch? 

Toch is ervaringsdeskundige Amudra het levende bewijs dat leven van Prana mogelijk is. Je komt er echter niet zomaar. Hiervoor leg je een lange weg af. Volgens Amudra duurt het 10 jaar voordat je volledig over kan op het Prana dieet. Zij werd eerst vegetariër, vervolgens veganist, fruitariër en tot slot bouwde zij af tot liquidariër (Linda, 2020).

De ene breatharian is de andere niet. Er zijn gradaties in Prana zijn. 

Dit zijn de 5 varianten

Alle breatharians hebben één ding gemeen. Ze geloven dat je alle voedingsstoffen die je nodig hebt om te leven, kan absorberen via de huid en door te ademen. Toch neemt de ene ademhalist het iets luchtiger dan de ander. Er zijn 5 vormen:

  1. De “echte” breatharians. Zij eten en drinken helemaal niets!  
  2. De sungazers die niet eten maar wel water of thee drinken. 
  3. De ademhalisten die maximaal 500 kcal per dag binnen krijgen uit sappen. Geen vast voedsel, wel water of thee. 
  4. In het belang van sociale contacten nuttigen inedia soms een lichte maaltijd. Daarnaast drinken ze elke dag water en vruchtensappen. 
  5. Het breatharianism waarbij een of twee keer per week een lichte maaltijd wordt gegeten, aangevuld met vruchtensappen en water. 

Zou je dan echt helemaal zonder eten en drinken kunnen leven? 

Breatharian overleden

In 2017 kwam het allemaal wel erg dichtbij. Voor de eerste keer in Nederland een sterfgeval als gevolg van overtuigingen uit het breatharianism. De 62- jarige Jeanette uit een Utrechtse woongroep overleden. Zij en haar medebewoners waren echte breatharians. 

Deze medebewoners werden ervan beschuldigd Jeanette te hebben onthouden van de nodige zorg. Als breatharian kan je immers genezen door lucht, licht en zonne-energie. Jeanette stierf een natuurlijk dood, maar had hoogstwaarschijnlijk met hulp van buitenaf kunnen overleven (bron). 

Jeanette is niet de enige. Er zijn 5 andere sterfgevallen bekend, te wijten aan leven van Prana. 2 vrouwen uit Australië, 1 man uit Duitsland,1 vrouw uit Schotland en 1 vrouw uit Zwitserland (bron).

Leven als breatharian is dus niet voor iedereen weggelegd. Zeker mensen met een ziekte of eetstoornis worden geadviseerd hieraan niet te beginnen. Wil je genieten van alle voordelen van Prana (daarover later meer), dan is het uiterst belangrijk om de juiste begeleiding te krijgen en goed naar je lichaam te luisteren.

Hoelang kan je zonder eten?

Jezelf vrijwillig aanbieden voor een hongerstaking. Iets wat niet iedereen zich kan voorstellen. Toch hebben hongerstakers bewezen dat de strijd naar overleving kan oplopen tot 40 dagen. De laatst overgebleven vrijwilliger moest stoppen in verband met levensbedreigende symptomen (bron).  

Nu is dit natuurlijk een extremer geval. Gelukkig werd iedereen goed in de gaten gehouden. Neem vasten serieus en zoek eventueel begeleiding. Ieder mens is anders. Het verschilt per persoon hoelang je zonder eten kan. Dit is afhankelijk van factoren zoals je gewicht, de mate van activiteit en leefomstandigheden zoals je gezondheid en het klimaat waarin je leeft. Weeg je maar 70 kilo, dan heb je overduidelijk minder om op te teren in vergelijking tot iemand met een veel hoger gewicht. 

De 27 jarige Schot Angus van 207 kilo besloot in 1965 om “een poosje” te vasten. Deze jongeman stond onder supervisie en liet zich regelmatig controleren in het ziekenhuis. Hij hield dit maar liefst 382 dagen vol. Hiermee zette hij het record voor vasten en viel 125 kilo af (bron). 

Het is wetenschappelijk bewezen dat vasten een zeer effectieve manier is om verantwoord af te vallen en hardnekkig buikvet aan te pakken. Intermittent fasting is een populaire methode. Klaar voor de start? Vast! Klik hier voor een gratis schema en lees hoe je dit doet.

Hoelang kan je zonder drinken? 

Zonder drinken heb je niet erg lang te leven. Afhankelijk van de omstandigheden kan je gemiddeld 3-5 dagen overleven zonder ook maar enige vorm van vocht. Toch blijkt uit studies dat er mensen zijn die langer dan 5 dagen overleven. Een bizarre ontdekking, het is zelfs mogelijk om gemiddeld 8-21 dagen te overleven zonder eten én drinken (bron)! 

Belangrijk: deze ontdekking is gebaseerd op enkel één man. De gemiddelde mens overleeft maximaal 5 dagen zonder eten en drinken. 

Waarom is vocht toch zo belangrijk? Allereerst moet je weten dat ons lichaam voor meer dan 50% uit vocht bestaat. Als vrouw besta je gemiddeld uit 52% vocht en als man gemiddeld uit 63% vocht. Gek om te beseffen dat het grootste deel van je bestaan afhankelijk is van vocht en dus drinken. 

Wat gebeurt er als je te weinig of niet drinkt?

We hebben het allemaal wel eens gehad, hoofdpijn. Een van de eerste symptomen als je een keer te weinig drinkt. Kies je er bewust voor om niet te drinken, dan gebeurt er nog veel meer dan alleen een beetje hoofdpijn. 

Uitdroging begint dus met hoofdpijn en gaat van kwaad tot erger. Dit is wat er gebeurt:

  • Het tekort aan vocht wil jouw lichaam met man en macht oplossen door vocht van het ene naar het andere lichaamsdeel te verplaatsen;
  • je hersenen kunnen dit niet aan en reageren hier als eerste op met hoofdpijn;
  • en dan, verminderde concentratie, spierpijn, braken, verlies van bewustzijn, coma en uiteindelijk overlijden (bron). 

Genoeg redenen om elke dag voldoende water te drinken. Kleine moeite, grote gevolgen. Hoeveel water heb je écht nodig en kan je ook te veel drinken? Lees het in deze post en bekijk onze handige trucs om elke dag voldoende water te drinken. 

Wat zijn de voordelen van het Prana dieet? 

Amudra, zegt in een interview het volgende: 

“Ik heb energie voor tien, ik heb namelijk niets meer te maken met de highs en dipjes door een wisselende bloedsuikerspiegel. Het lege gevoel in mijn maag en darmen levert heel veel rust op, een soort continu meditatie gevoel (Linda, 2020).” 

En er is meer.. iets waar iedereen een voorbeeld aan kan nemen. Het beschermen van moeder natuur:  

  • De natuur een handje helpen door het verminderen van de veeteelt;
  • minder dierenleed;
  • gaat opwarming van de aarde tegen;
  • geen genetisch gemanipuleerde gewassen en pesticiden meer gebruiken;
  • minder afval produceren, want hé je koopt geen verpakt eten en drinken meer. Vervuiling door plastic neemt daardoor ook af. 

En natuurlijk is er ook sprake van persoonlijke vooruitgang. Leven van licht, lucht en zonne-energie gaat jouw gezondheid, volgens de breatharians, bevorderen: 

  • Je krijgt een gezonder lichaam;
  • ziekten en aandoeningen genezen of verlichten;
  • je intuïtie versterkt;
  • je gaat meer helderheid ervaren;
  • de rust in je leven neemt toe.

Er is helaas nog geen wetenschappelijk onderzoek die dit onderbouwd. Het blijft een persoonlijke ervaring. Dit is dan ook geen medisch advies. Toch kunnen we zeker iets leren van bepaalde overtuigingen en ons leven hiermee een stuk fijner en luchtiger maken.  

Wat ik geleerd heb van het breatharianism

  1. (Periodiek) vasten kan je gezondheid boosten. Het helpt je niet alleen om gewicht te verliezen en je bloedsuikerspiegel te reguleren, maar het kan ook je cellen repareren, ontstekingen verminderen en zelfs je hersenfunctie verbeteren. Met intermittent vasten geef je je lichaam een kans om op te laden en te resetten, waardoor je je energiek en scherp voelt.
  1. Hoe minder bewerkt, hoe meer Prana en des te meer energie je uit je eten haalt. Vers gestoomde groenten bevatten dus veel meer Prana dan die ultra bewerkte sperziebonen in pot, in het kader van toch iets groens erbij vanavond, die je nog snel even gescoord had bij de supermarkt. 
  1. Genieten van de zon! Oké, niet per definitie gemakkelijk als je in Nederland leeft. Maar zelfs tijdens de wat donkerdere dagen maakt je lichaam vitamine D aan. Daarvoor moet je dan wel naar buiten gaan. Profiteer maximaal van gratis vitamine D en ga tussen 11.00 en 15.00 uur 15 tot 30 minuutjes naar buiten. Zorg daarbij dat je handen en gezicht onbedekt zijn (bron). 
  1. Ademhalingsoefeningen doen. Hoe vaak sta je stil bij je ademhaling? Dit is iets wat voor de meeste mensen op de automatische piloot gaat, ook bij mij. Hier bewust mee bezig zijn, al is het maar 5 minuten, zorgt al voor verlichting. Gun jezelf deze tijd. Wat is nou 5 minuten op een hele dag? Ontspanning en rust kan iedereen goed gebruiken. 
  1. Meditatie. Lekker zweverig zal je misschien denken. Dat is namelijk ook wat ik altijd dacht, totdat ik de voordelen hiervan ontdekte. Het begint met aandacht voor jezelf. In het begin lastig. Maar zoals bij alles, hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt. Je zal dan zelf ervaren dat dit stress verlaagt, je concentratie en mindset verbetert, je makkelijker kan ontspannen, je jezelf beter leert kennen en ga zo maar door! Zo veel voordelen en ik beloof je, de moeite waard om gewoon eens te doen. 

Conclusie: kan je leven van Prana?

Er is op dit moment geen wetenschappelijk bewijs dat het Prana dieet goed is voor je gezondheid. Daarom wil ik mensen die medicatie gebruiken, mensen met een verminderde gezondheid, ziekte of eetstoornis (op dit moment of gehad in het verleden) adviseren te zoeken naar andere opties om hun gezondheidsdoelen te behalen.

Toch zitten er mooie kanten aan het breatharianism die ons allemaal kunnen helpen meer vrijheid in het leven te ervaren. Het drukke westerse leven kan je soms nogal het gevoel geven dat je wordt geleefd. Neem het heft in eigen handen en pas wat vaker de 5 lessen toe om je leven minder stressvol, bewuster en daardoor luchtiger te maken. Gun jezelf ontspanning! 

Waar wel bewijs voor is, is periodiek vasten. Daarbij geniet je van lekker eten gedurende een specifiek tijdsframe. Dit geeft je gezondheid en afslankreis een super boost. Met als resultaat een nieuwe jij vol met levensenergie! Meer weten? Klik hier.



https://makkelijkafvallen.nl/prana-dieet-kunnen-we-leven-zonder-eten/