Kleine veranderingen om af te vallen


Soms heb je maar kleine veranderingen nodig om af te vallen. Een van mijn collega’s deelde deze quote afgelopen week:

“If you think you are too small to make the difference, you’ve never spent a night with a mosquito”

Sinsdien moet ik bij iedere mug die ik hoor aan haar denken. Want ze heeft meer dan gelijk: niets of niemand is te klein om het verschil te maken. Het leuke is dat dit ook een absolute waarheid is als het gaat om afvallen en slank zijn.

Mager beleg in plaats van chorizo, de trap in plaats van de lift – het zijn kleine veranderingen om af te vallen die een groot verschil maken als je er regelmatig voor kiest. Ik vroeg mijn slanke familie, vrienden en collega’s wat voor hun de kleine dingen zijn die het doen. Binnen no time verzamelde ik 8 inspirerende voorbeelden!

1. Trap

Ik werk op de tiende verdieping van een hoog kantoorgebouw. Iedere ochtend neem ik de trap tot de vijfde verdieping. Zo is mijn eerste succesje al achter de rug voordat mijn werkdag begonnen is. – Klaas (58)

2. Lees het etiket

“In plaats van drinkyoghurt of melk drink ik bij de lunch thee of water met citroen en munt. Daarnaast ga ik voor mager beleg: 20 of 30+ kaas in plaats van volvette, of kipfilet op brood in plaats van salami. Dat scheelt me ongemerkt veel calorieën. – Maaike (45)

3. Gezonde snacks

“Ik haal gezonde snacks in huis en zorg dat ze klaarstaan in de koelkast. Een bakje fruit of groente met een dipje; daar kan ik prima op terugvallen als ik trek heb.” – Soumaya (25)

4. Eerder uitstappen

“Als ik met de bus reis stap ik steevast een halte eerder uit. Per keer een korte wandeling, maar het zijn vele kilometers per jaar.” – Eline (29)

5. Lekker pittig!

“Ik ga vaker voor pittig eten! Het versnelt mijn stofwisseling en ik ben er dol op. En wist je dat je van pittig eten ook de aanmaak van het gelukshormoon serotine een boost geeft?” – Marieke (32)

6. Stappen

“Afgelopen jaar werd mijn fiets twee keer in een maand gestolen. Ik was het zat en heb geen nieuwe meer gekocht. Sindsdien loop ik en zet ik zelden minder dan tienduizend stappen per dag. Ik zou niet meer terug willen! Die wandelingen zijn goed voor mijn spijsvertering, brengen rust in mijn hoofd en doen wonderen voor mijn humeur” – Isabel (21)

7. EDH (eet de helft)

“Ik halveer het gebruik van dressings en sausjes of maak zelf een gezonde variant. En geeft het recept aan dat ik vier eetlepels olijfolie moet gebruiken? Dan zijn twee eetlepels voor mij ook genoeg.” – Erica (56)

8. Minder vlees

“Ik eet twee keer per week een dag geen vlees en ga dan voor extra groenten, vis of een vleesvervanger. Bovendien gebruik ik het laatste jaar minder vlees in de pasta of rijst. Lekker gevarieerd, goed voor het milieu én laag in calorieeën.’’- Anne (22)

En naast deze persoonlijke voorbeelden zijn er natuurlijk oneindig veel opties. Zo poets ik zelf wel eens mijn tanden of neem ik een kauwgumpje als ik de impuls krijg om te snoepen, terwijl ik geen eten meer nodig heb. Dan is mijn trek meteen weer verdwenen.

Welke kleine veranderingen om af te vallen helpen jou? Ik ben benieuwd! Laat een reactie achter & inspireer anderen.

Groetjes, Vera

E-book: Zelfdiscipline verbeteren om af te vallen

In ons gratis e-book ontdek je hoe jij de zelfdiscipline ontwikkelt om wel te doen wat je te doen staat. Zonder gezeur strijd en gedoe, maar mét een slimme strategie om je discipline te vergroten. Download het e-book snel!

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen





https://miekekosters.nl/kleine-veranderingen-afvallen/