Het belang van Curcuma | Artikel


Curcuma staat ook wel bekend als kurkuma, koenjit of geelwortel en wordt gemaakt van de wortelstok van de curcumaplant. Daarvan bestaan er vele verschillende soorten, waarvan de bekendste de Curcuma longa is. Curcuma wordt gebruik als kruid in onder meer de Aziatische keuken maar staat ook bekend om de vele krachtige gezondheidsvoordelen die dit kruid heeft. In dit artikel vertellen we je meer over deze gezondheidsvoordelen en op welke wijze je hier het beste van kunt profiteren.

Onderwerpen in dit artikel:

  • De gezondheidsvoordelen van curcuma
  • Curcuma supplementen
  • Waar moet je op letten bij een curcuma supplement?

De gezondheidsvoordelen van curcuma

De belangrijkste stoffen in curcuma zijn curcuminoïden, deze actieve stoffen zijn verantwoordelijk voor de gezondheidsvoordelen die curcuma biedt. Curcuma werkt dankzij deze curcuminoïden als antioxidant, helpt de lever gezond te houden en ondersteunt het immuunsysteem*. Daarnaast draagt het bij aan het behoud van soepele gewrichten en spieren, en is het goed voor hart en bloedvaten, helpt een normaal cholesterolgehalte*. Ook ondersteunt curcuma de spijsvertering, het zenuwstelsel en de luchtwegen*.

De werkzaamheid van curcuma als keukenkruid is niet groot omdat hierbij de dosering en opneembaarheid niet optimaal zijn. Het is daarom aan te raden om te kiezen voor een supplement.

Curcuma supplementen

Vanwege de grote populariteit van curcuma zijn er vele curcuma supplementen op de markt. Curcuma komt in de vorm van capsules tot poeders of vloeibaar extract. Het is belangrijk om je te realiseren dat de kwaliteit van verschillende curcuma supplementen sterk kan variëren. Om echt te kunnen profiteren van de voordelen die curcuma biedt is het van belang om te kiezen voor een hoogwaardig kwalitatief supplement.

Golden Curcuma C3278 x betere opname en werking dan gewone kurkumaGepatenteerd kurkuma extract (Curcumin C3 Complex®)Gepatenteerd zwarte peper extract (Bioperine™) voor betere opnameAntioxidant, goed voor hart, bloedvaten, lever, gal, gewrichten, spijsvertering*Nu bestellen arrow right arrow right

Waar moet je op letten bij een curcuma supplement?

Wij vertellen je hieronder waar je op moet letten bij de aanschaf van een curcuma supplement.

Geconcentreerd curcumine-gehalte

Aan supplementen die enkel bestaan uit onbewerkte kurkuma, zijn bijna geen gezondheidsvoordelen toe te schrijven. Dit komt omdat de dosering van de actieve stof curcumine te laag is. Kies daarom voor een supplement met een hoge dosering curcumine en een C3 complex vanwege synergetische werking van de drie curcuminoïden curcumine, demethoxycurcumine en Bisdemethoxycurcumine.

Toevoeging van Bioperine

Voor verbetering van de opname van curcumine is het belangrijk dat aan het supplement Bioperine is toegevoegd. Dit is een gepatenteerde vorm van peperextract. Bioperine verbetert de biologische beschikbaarheid van curcuma aanzienlijk. Een combinatie van Curcumin C3 en Bioperine zorgt voor maar liefst 276 keer biologische beschikbaarheid dan een product met enkel curcumine extract.

Gepatenteerd keurmerk

Een curcuma supplement met een gepatenteerd keurmerk (Curcumin C3 Complex®) duidt op strenge kwaliteitscontroles en daarbij ben je ervan verzekerd van de beloofde effectiviteit van het supplement.

Tot slot

Curcuma is een prachtig kruid voor de in de keuken, maar biedt ook vele gezondheidsvoordelen. Om daarvan te kunnen profiteren is een supplement de beste keuze. Wees je ervan bewust dat niet elk supplement dezelfde kwaliteit en werking heeft. Voor optimaal effect kun je het beste kiezen voor een supplement met een hoog geconcentreerd curcumine-gehalte en C3 complex, toevoeging van Bioperine en een gepatenteerd keurmerk.  

* Gezondheidsclaim is lopende



https://www.perfecthealth.nl/het-belang-van-curcuma/