Doe als slanke mensen, en word slank


Je kunt deze tekst ook beluisteren in een podcast.

Meld je hieronder aan en wordt op de hoogte gehouden voor nieuwe afleveringen.

In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:

Fitte kamermeisjes

Ik las een onderzoek laatst wat ik heel interessant vond. Het onderzoek was onder kamermeisjes die in een hotel werkten en ze werden allemaal onderzocht hoe fit en gezond zij waren. Er werd gekeken naar hoe gezond ze waren, hoe fit, hoeveel beweging ze hadden gehad, hun gewicht en hun bloeddruk. Vervolgens kwam er uit dat de kamermeisjes niet bijzonder gezond waren in vergelijking met de gemiddelde mensen, maar er werd hen wel verteld dat ze super gezond en fit waren. Vervolgens een maand later bleek het dat ze 1 kg in een maand waren afgevallen, hun bloeddruk was lager en op veel andere gezondheidskenmerken scoorde ze veel beter dan eerst. Wat er dus is gebeurd, is dat ze eigenlijk precies hetzelfde werk en taken deden maar door het geloof dat ze goed en gezond bezig waren was er dus gedragsveranding. Ze gingen naar dit idee toe leven dat ze gezond en fit waren en uiteindelijk werden ze dit ook.

Manipuleer je brein en gevoel voor goede resultaten

Ik vind dit heel interessant want ik herken dit ook. Als ik dan naar mezelf kijk en weet dat ik deze week lekker bezig ben, hou ik me sneller aan de afspraken die ik heb gemaakt met mezelf. Vervolgens val ik dan ook echt af die week. Het zit het niet zozeer in mijn gedrag, maar dus in mijn gevoel. Als ik dit goede gevoel niet heb dan kom ik niet gelijk aan maar dan val ik ook niet af. Dan doe ik alles wat ik met mezelf heb afgesproken een beetje met tegen zin en dan stel ik compromissen met mezelf: ik eet dit koekje niet nu, maar vanavond is dat wel even lekker na een drukke dag. Ik hou het wel degelijk onder controle maar ik heb niet dat goede gevoel dat ik echt lekker ga. Als jij dus denkt dat je goed bezig bent dan gaat je lichaam daarop aanpassen en krijg je de resultaten die je wilt zien.

Doen alsof je slank bent, en je word het ook

Wat kan je nou doen als je moeite hebt om dat goede gevoel te hebben en het vast te houden. Ga eens proberen om spelletjes te spelen met je brein. Je brein als het ware een beetje voor de gek gaan houden. Het doen alsof je echt lekker bezig bent en uiteindelijk ga je ook echt lekker bezig zijn. Bedenk en visualiseer hoe je je wilt voelen en hoe je dan leeft. Je brein kent geen verschil tussen visualiseren en de werkelijkheid. Dus elke keer als jij het voor je ziet hoe je je voelt, dan ga je je ook zo voelen en heb je meer kans op goede resultaten. Mijn allereerste boek het geheim van slanke mensen is ontstaan omdat ik eens gekeken heb naar wat mijn slanke vriendinnen nou precies deden. Hoe eten zij? Maar ook hoe denken ze over eten? Hoe gaan ze ermee om? Hoe maken ze keuzes? Daar nieuwsgierig naar te zijn, heeft eigenlijk dit allemaal opgestart. Dat is natuurlijk hetzelfde met doen alsof je slank bent. Ik zeg heel vaak, stop nou met lijnen en dik denken. Ga denken en doen als een slank persoon, want dan word je slank. En wat je daarbij kan doen is gewoon iemand voor ogen houden als voorbeeld. Je hebt vast wel iemand in je omgeving van wie je denkt daar heb ik bewondering voor. Hoe diegene eet, zich kleedt, zich uitstraalt naar andere. Als je dat voor ogen houdt en is echt gaat bekijken wat diegene precies doet en dat gedraag gaat kopiëren alsof jij dat bent. Het is wel anders dan positief denken, want met positief denken stopte het alleen bij denken en werd het niet omgezet in acties. Je moet natuurlijk wel acties blijven ondernemen.

Ik wens je heel veel succes!

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen





Source link