De darm-hersen-as | Blog | Perfect Health


Onze darmen spelen een veel grotere rol in onze gezondheid dan we ons vaak beseffen. Naast het verteren van voeding en reguleren van de stoelging, hebben de darmen ook een nauwe relatie met onze hersenen. Onze darmen staan in verbinding met onze hersenen, dat noemen we ook wel de darm-hersen-as. De relatie tussen onze darmen en hersenen speelt een rol voor onze lichamelijke gezondheid, mentale welzijn en beïnvloed zelfs ons gedrag.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Communicatie tussen de darmen en de hersenen
  • Het belang van een gezonde darmflora
  • Zorgen voor een gezonde darmflora

Communicatie tussen de darmen en hersenen

De darm-hersen-as is de directe relatie die bestaat tussen de darmen en de hersenen. Net als de hersenen hebben ook de darmen een eigen zenuwstelsel, dit is het enterische zenuwstelsel. Het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) communiceert met het enterische zenuwstelsel door signalen tussen de hersenen en darmen door te geven via de zenuwbaan. Daarnaast kunnen de darmen zelf bepaalde hormonen produceren die van invloed zijn op de hersenen en bijvoorbeeld de stemming kunnen beïnvloeden.

Het belang van gezonde darmflora

Een gezonde darmflora is van groot belang voor een goed werkende darm-hersen-as. In de darmen bevindt zich in totaal zo’n 2 kilo aan bacteriën die gezamenlijk de darmflora vormen. De darmflora speelt een cruciale rol bij een goede werking van de hersen-darm-as. In de darmen worden neurotransmitters geproduceerd de werken die verantwoordelijk zijn voor het uitwisselen van informatie tussen de zenuwcelen. Een onevenwichtige darmflora kan zorgen voor verandering in de productie van neurotransmitters en daarmee voor een verstoorde communicatie tussen de darmen en de hersenen. Dit kan zorgen voor tot uiteenlopende ongemakken zoals spijsverteringsproblemen en vermoeidheid, maar ook stemmingswisselingen en cognitieve problemen.

Zorgen voor een gezonde darmflora

Er zijn verschillende signalen die kunnen wijzen op een verstoorde of onevenwichtige darmflora. Voorbeelden zijn vermoeidheid, huidproblemen, spijsvereringsproblemen, een verzwakt immuunsysteem of stemmingswisselingen. Door middel van regelmatig gezondheidsonderzoek zoals een ontlastingsonderzoek kun je de gezondheid van de darmflora uitstekend in de gaten houden. Voor het behoud en verbeteren van de darmgezondheid zijn de volgende zaken van belang:

Een gezond dieet: Een gezond dieet bestaat uit onbewerkte voeding rijk aan vezels, gezonde vetten en (magere eiwitten). Eet voldoende groenten en fruit, volle granen en vermijd bewerkte voedingsmiddelen voorzien van toegevoegde suikers en ongezonde vetten. Drink daarbij altijd voldoende water. Voeg ook probiotica toe aan je dieet met gefermenteerde voedingsmiddelen of suppletie voor een gezonde darmflora.

Stressmanagement: Stress kan de darmflora negatief beïnvloeden. Verminder stress door middel van regelmatige lichaamsbeweging en ontspanning door middel van mediatie, ademhalingstechnieken of yoga.

Voldoende slaap: Ook voldoende slaap en rust zijn van groot belang voor een gezonde darmflora. Slaaptekort kan de darmflora negatief beïnvloeden.

Beweging: Regelmatige lichaamsbeweging kan een gezond darmflora en daarmee de werking van de darm-hersen-as juist ondersteunen.

Tot slot

Onevenwichtige darmflora kan een negatief effect hebben op de darm-hersen-as en daarmee bijdragen aan problemen met zowel de fysieke als mentale gezondheid. Het behoud van een gezonde darmflora is daarom van cruciaal belang. Door geregeld ontlastingsonderzoek kun je de gezondheid van de darmflora goed in de gaten houden. Daarnaast bevorder je gezonde darmflora met behulp van een gezonde leefstijl voorzien van gezonde voeding, rust en ontspanning en regelmatige beweging. 



https://www.perfecthealth.nl/de-darm-hersen-as/