Bewegen voor een gezond brein


Dat beweging een positief effect heeft op de lichamelijk gezondheid is algemeen bekend. Maar naast het effect op het lichaam, heeft beweging ook effect op onze mentale gezondheid. In dit artikel vertellen we je welke effecten beweging heeft op je mentale gezondheid en daarmee zorgt voor een gezond brein.

Onderwerpen in dit artikel:

  • Positieve effecten op de mentale gezondheid
  • Praktische tips voor meer beweging

Positieve effecten op de mentale gezondheid

Door regelmatige lichaamsbeweging houd je niet alleen je lichaam in vorm, maar kun je ook je mentale welzijn bevorderen. Hieronder noemen we een aantal van deze positieve effecten van beweging op je brein en mentale gezondheid.

Stressreductie

Beweging is een natuurlijke vorm van stressverlichting. Het lichaam maakt tijdens een fysieke activiteit endorfines aan. Dit zijn chemische stoffen in de hersenen die ook wel gelukshormonen worden genoemd. Deze endorfines hebben een kalmerend effect op het zenuwstelsel waardoor ze zorgen voor stressreductie. Zelfs een korte wandeling kan er al voor zorgen dat de geest ontspant en je stress loslaat.

Verbeterde stemming

Naast endorfines stimuleert lichaamsbeweging ook de productie van neurotransmitters zoals dopamine, serotonine en noradrenaline. Deze stoffen zijn essentieel voor het reguleren van de stemming en kunnen bijdragen aan het verbeteren van je stemming en je algehele gevoel.

Vermindering van angst en depressie

Fysieke activiteit kan effectief zijn bij het verminderen van angst en depressieve gevoelens. Naast het reguleren van de verschillende neurotransmitters en directe verminderde angst of depressieve gevoelens, kan regelmatige lichaamsbeweging ook bijdragen aan het opbouwen van veerkracht bij stressvolle situaties.

Betere slaap en verhoogde cognitieve functie.

Regelmatige beweging kan ook bijdragen aan een betere slaapkwaliteit. Beweging maakt je lichaam en geest op een positieve manier moe en kan ervoor zorgen dat je beter in slaapt valt en de kwaliteit van je slaap beter is. Een goede slaap draagt bij aan een gezond brein en betere concentratie en cognitieve functie. Daarnaast zorgt beweging voor verbetering van de bloedtoevoer naar de hersenen en ondersteunt daarmee de algemene hersengezondheid. Ook dit kan leiden tot een verbeterde concentratie en beter geheugen.

Praktische tips voor meer beweging:

Er zijn verschillende eenvoudige manieren om dagelijks meer te bewegen. Hieronder geven we je daarvoor een paar praktische tips.

  • Ruil kleine ritjes met de auto in voor een ritje met de fiets. Als de afstand het toelaat, wandel naar de supermarkt of pak de fiets naar je werk. Dit draagt niet alleen bij aan een goede gezondheid maar ook aan een beter milieu en aan de portemonnee.
  • Maak beweging onderdeel van je dagelijkse of wekelijkse routine. Wandel dagelijks een ronde tijdens de lunchpauze en/of wandel aan begin of als afsluiting van de werkdag een ronde. Plan daarnaast in het weekend of op een ander moment van de week een wekelijkse (lange) wandelafspraak in met een vriend of vriendin.
  • Bij een zittend beroep is het ontzettend belangrijk om voldoende te bewegen. Maak op kantoor een wandeling naar een koffieautomaat of toilet op een andere verdieping en als het mogelijk is, ga dan eens vaker staan tijdens een overleg of je werkzaamheden.
  • Verkies op kantoor of mogelijk ook thuis de trap boven de lift. Traplopen is goed voor de fysieke gezondheid en stimuleert ook de bloedcirculatie naar de hersenen.
  • Ga schoonmaken, klussen of tuinieren. Dit zijn activiteiten waarbij je constant in beweging bent.
  • Sporten is natuurlijk een uitstekende vorm van beweging. Probeer nieuwe sporten uit en ontdek de sport die het best bij jou past. Plezier hebben in het sporten maakt het eenvoudiger om dit ook vol te houden.

Tot slot

Regelmatige lichaamsweging zorgt ervoor dat je lichaam in vorm blijft maar draag ook positief bij aan je mentale welzijn. Fysieke activiteit heeft een belangrijke invloed op de mentale gezondheid. Beweging kan een positief effect hebben op stress, je stemming verbeteren en zelf bijdragen aan het verminderen van angst en depressie. Elke vorm van beweging is al positief. Begin met kleine doelen en bouw geleidelijk op tot het onderdeel wordt van je leefstijl en nagenoeg vanzelf gaat.



https://www.perfecthealth.nl/bewegen-voor-een-gezond-brein/