5 Yoga oefeningen bij een hoge bloeddruk


In ons stressvolle, drukke leven hebben steeds meer mensen een verhoogde bloeddruk. Een sluipende aandoening die vaak onopgemerkt blijft, maar desalniettemin een ernstig risico is voor je gezondheid.

Gelukkig is het mogelijk dat Yoga bijdraagt aan het verlagen van je bloeddruk. Zelfs medicatie is soms niet meer nodig. Hoe dat werkt, lees je in dit blog.

5 yoga oefeningen bij een hoge bloeddruk5 yoga oefeningen bij een hoge bloeddruk

Wat is een hoge bloeddruk? 

Een hoge bloeddruk, ook bekend als hypertensie, is een aandoening waarbij de kracht van het bloed tegen de wanden van de vaten verhoogd is.

Normaal gesproken varieert je bloeddruk gedurende de dag binnen bepaalde grenzen (door o.a. fysieke inspanning, eten en drinken, hormonen en medicatie), maar bij hypertensie blijft je bloeddruk verhoogd, zelfs in rust.

De bovendruk hoger is dan 140 mmHg en/of de onderdruk hoger dan 90 mmHg. 

Wat is de oorzaak van een hoge bloeddruk?

De oorzaak van een hoge bloeddruk is deels genetisch bepaald, maar ook leefstijl speelt een belangrijke rol (denk aan ongezonde voeding, stress, gebrek aan lichaamsbeweging, roken).

Onbehandelde hoge bloeddruk kan leiden tot ernstige complicaties zoals hart- en vaatziekten, nierfalen en netvliesbeschadiging.

Is yoga goed bij een hoge bloeddruk?

Ja! Yoga is zeker goed bij een hoge bloeddruk, dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Yoga kan helpen om de hoge bloeddruk onder controle te krijgen en kan de bloeddruk zelfs verlagen. 

yoga en hoge bloeddrukyoga en hoge bloeddruk

Hoe beïnvloedt yoga een hoge bloeddruk?

Een gezonde leefstijl is van grote invloed op de bloeddruk en Yoga past heel goed in een gezonde leefstijl. Maar hoe draagt Yoga precies bij aan een gezonde bloeddruk? Onder andere door de onderstaande aspecten:

Stressvermindering

Stress is een bekende trigger voor een hoge bloeddruk en Yoga helpt om stress te verminderen door je zenuwstelsel te kalmeren, waardoor je lichaam en geest ontspannen.

Verbeterde bloedcirculatie

Yogaoefeningen en ademhalingsoefeningen kunnen je bloedcirculatie verbeteren en de flexibiliteit van je bloedvaten vergroten. Dit kan bijdragen aan het verlagen van je bloeddruk.

Bewustwording van je lichaam

Yoga helpt je om meer bewust te worden en in verbinding te staan met je lichaam. Hierdoor signaleer je eerder klachten van bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en dan kun je er sneller op inspelen. 

Verder voel je door bewustwording sneller dat je lichaam stress ervaart, waardoor je eerder en beter kunt handelen om de stress te verminderen. 

Verbeteren van je algehele welzijn

Naast de bovengenoemde punten draagt Yoga ook bij aan het verbeteren van je flexibiliteit, gewichtsbeheersing, je spierkracht en je geluksgevoel. Dat speelt ook allemaal een rol bij het beheersen van je bloeddruk.

Welke soort yoga is geschikt bij een hoge bloeddruk?

De langzame, rustige vormen van yoga zijn het meest geschikt, omdat ze de bloeddruk helpen verlagen en stress verminderen. Denk hierbij aan Hatha yoga, Yin Yoga, Restorative Yoga en Yoga Nidra. 

Wil je de bovenstaande stijlen laagdrempelig vanuit je eigen huis uitproberen? Op ons PRACTICE platform zijn een heleboel Yoga video’s te vinden, dus neem vooral eens een kijkje!

practice platformpractice platform

5 Yogaoefeningen bij een hoge bloeddruk

Hoewel Yoga in het algemeen gunstig is voor mensen met hoge bloeddruk, zijn er specifieke houdingen en technieken die bijzonder heilzaam zijn:

1.Ademhalingsoefeningen (Pranayama)

Rustige, diepe ademhalingstechnieken zoals de Yoga ademhaling (Purna Pranayama) en wisselende neusademhaling (Nadi Shodana) helpen om stress te verminderen en de bloeddruk te verlagen. 

Diep naar je buik ademen is een goede manier om stress te verminderen en zo je bloeddruk te verlagen. In onderstaande video leggen we daar meer over uit.

2.Zittende Poses

Eenvoudige zittende houdingen zoals de lotushouding (Padmasana) en de kleermakerszit (Sukhasana) bevorderen de bloedcirculatie bevorderen en helpen bij het verminderen van spanning in het lichaam.

3.Liggende Poses

Posities zoals je benen tegen de muur (Viparita Karani) en de liggende twist (Supta Matsyendrasana) helpen de bloeddruk verlagen door het zenuwstelsel te kalmeren en de bloedcirculatie te verbeteren.

4.Borstopeners

Borstopeners helpen je meer ruimte te creëren om te ademen vanaf het bekken naar de borst. Bijvoorbeeld de Sphinx (Salamba Bhujangasana) of de liggende vlinder (Supta Baddha Konasana).

5.Ontspanningsoefeningen

Diepe ontspanningstechnieken zoals de lijkhouding (Savasana) en Yoga Nidra helpen om stress te verminderen en de bloeddruk te normaliseren.

Yoga nidra is een manier om hele diepgaande ontspanning te ervaren. Wil je dit eens proberen? Doe dan onderstaande GRATIS yoga nidra sessie met ons mee. 

Welke oefeningen kun je beter vermijden bij hoge bloeddruk?

Omgekeerde Poses

Houdingen waarbij het hoofd onder het hart ligt, zoals de hoofdstand (Sirsasana) of de staande vooroverbuigen (Uttanasana), moeten voorzichtig worden benaderd of vermeden bij mensen met hoge bloeddruk. 

Deze poses kunnen de bloeddruk in je hoofd verhogen en de druk op je bloedvaten vergroten, wat gevaarlijk kan als je een hypertensie hebt.

Intense Houdingen

Houdingen die een sterke druk op het lichaam uitoefenen, zoals de neerwaartse hond (Adho Mukha Svanasana) en de kraaihouding (Bakasana), kunnen de bloeddruk verhogen door de inspanning die nodig is om de poses vast te houden. 

Als je een hoge bloeddruk hebt en je wil deze houdingen toch doen, dien je ze voorzichtig uitvoeren en eventuele ongemakken of duizeligheid serieus te nemen.

Ademretentie (Kumbhaka)

Ademretentietechnieken, zoals in sommige gevorderde pranayama-oefeningen, kunnen de bloeddruk verhogen en moeten daarom worden vermeden als je een hoge bloeddruk hebt. 

Het vasthouden van de adem kan de druk in de borstkas verhogen en het cardiovasculaire systeem belasten, wat gevaarlijk kan zijn bij hypertensie.

Extreme Stretching

Overmatig strekken of extreme poses, zoals de booghouding (Dhanurasana) en de staande vooroverbuiging (Uttanasana), kun je ook beter laten of met beleid uitvoeren. 

Deze poses kunnen de druk op je bloedvaten verhogen en duizeligheid of ongemak veroorzaken als je een hoge bloeddruk hebt. 

Kan iedereen yoga doen bij een hoge bloeddruk?

Over het algemeen is yoga veilig als je een hoge bloeddruk hebt, maar het is belangrijk om voorzichtig te zijn en rekening te houden met individuele omstandigheden.

De één heeft een lichtverhoogde bloeddruk, terwijl de ander een gevaarlijk hoge bloeddruk kan hebben. 

Bij twijfel is het altijd het beste om je arts te raadplegen voordat je begint met Yoga. 

Ook kun je je laten begeleiden door een yogadocent. Hij of zij weet dat bepaalde yogahoudingen en ademhalingstechnieken je bloeddruk verlagen en andere houdingen en technieken door de intensiteit je bloeddruk juist verhogen. 

Het is belangrijk om te weten welke houdingen geschikt zijn voor jouw lichaam en welke vermeden moeten worden.

Conclusie

Yoga is een waardevolle aanvulling op de medische behandeling om de bloeddruk te verlagen, stress te verminderen en het algehele welzijn te verbeteren. Start dus liever vandaag nog dan morgen, maar blijf je bloeddruk regelmatig controleren. 


Heb jij ervaringen met yoga en het verlagen van je bloeddruk? Laat het ons weten in een reactie onder dit blog.



https://www.happywithyoga.com/yoga/yoga-en-hoge-bloeddruk-ontstressen-maar/