3 concrete tips om afvallen makkelijk te maken


In dit blog geeft ik je 3 concrete tips om afvallen makkelijk te maken. Deze zijn anders dan de 7 slimme tips of nudges die ik in een ander blog heb genoemd. Over deze tips moet je wel degelijk even nadenken. Ze gaan niet vanzelf, maar zijn heel makkelijk direct toe te passen én schelen heel veel kcal. Dat is natuurlijk super effectief bij afvallen.

1. Slim boodschappen doen

Slim boodschappen doen is misschien niet geheel nieuw voor jou, ook niet voor mij, maar toch is het wel goed om daar af en toe weer even bij stil te staan. Want ik moet zeggen, ik realiseer me soms dat ik in de supermarkt al beslis of ik ’s avonds teveel ga eten. Als ik in de supermarkt sta en me bedenk: “Oké ik haal wel een zakje bolognese chips, of dropjes of die chocola”, dan geef ik mezelf al een soort van permissie dat ik vanavond dat allemaal lekker kan opeten. En in de avond denk ik er dan al helemaal niet meer aan, maar neem het gewoon. Die keuze heb ik dus al ver voordat het moment er is gemaakt. De supermarkt is het moment waar het om draait. Heel vaak is dat zo en niet alleen bij mij. Als je het lekkers niet in huis haalt of een ander type lekkers, waar je zelf makkelijker vanaf kan blijven. Dus bij mij is dat paprika chips in plaats van bolognese chips. Daar moet je je bewust van zijn.

Er zijn een aantal dingen die sowieso hierbij kunnen helpen:

  1. Maak een lijstje – bedenk van tevoren wat je gaat kopen, daardoor ben je veel minder geneigd tot impuls aankopen en minder geneigd om iets lekkers te snoepen te kopen.
  2. Doe boodschappen voor de week – koop alle belangrijke dingen en dat is het dan. Zelf doe ik dit overigens niet vaak. Voor mij is boodschappen doen ook een soort van uitje, zolang als ik die regie maar heb. Als je die regie niet hebt dan kan dit je zeker helpen.
  3. Online boodschappen doen – op het moment dat jij online boodschappen doet dan zie je het eten niet echt. Je ziet het alleen op een plaatje. Dan is het makkelijker om nee te zeggen tegen alle extra dingen.
  4. Doe nooit boodschappen met trek – als je dat doet is de kans groter dat je lekkere dingen in huis haalt. Meer dan je eigenlijk wil.
  5. Vermijd bepaalde paden – als chips jouw zwakke punt is, kom daar dan niet in de buurt.

En ik ben echt niet degene die zegt dat je nooit lekkere dingen in huis moet halen. Sterker nog, ik zeg juist dat het moet. Maar als je nog bezig bent met regie pakken of je zit er nog niet helemaal lekker in, dan is het slimmer om dingen in huis te halen waar je zelf niet heel gevoelig voor bent.

 

2. Maak een moment van lekker eten

Wat nou als je wel lekkere dingen in huis hebt en jij hebt besloten om in het weekend iets leuks te doen. Bijvoorbeeld een filmpje kijken. Maak dan een momentje van het lekkers wat je neemt. Dus als je gaat snoepen of als je chips neemt, doe dat dan bewust. En geniet heel bewust van wat je eet.

Kijk wat funest is, is als je die hele zak chips meeneemt en voor je legt. Dan is die voordat je het weet helemaal op. Dus maak er een bewust momentje van. Als je chocola neemt, zet het dan op een leuk schaaltje en eet het heel bewust. Voel en proef wat je eet in plaats van hap-slik-weg. Neem een hapje en denk: “Wow, dit is lekker en hoe tof is het dat ik gewoon chocola eet en afval.” Dus sta even stil bij wat je eet.

 

3. Keuzes in restaurants

Ik ga best wel eens regelmatig uit eten. Misschien jij ook. Wat heel erg helpt als je dat wil blijven doen en alsnog wil afvallen is dat je je voorbereid. Misschien heb je daar geen zin in en vind je dat je het allemaal moet kunnen. En dat is ook zo uiteindelijk. Maar ook hiervoor geldt: ben je nog bezig met regie pakken of zit je er nog niet helemaal in? Dan is het echt slim om er wel even bij stil te staan. Wat voor keuzes heb ik straks? Welke keuzes wil ik maken? Waar voel ik me nu het beste bij? Je kunt eigenlijk altijd even de menukaart vooraf online bekijken. Wat hebben ze op het menu staan?

Voorbereiding is ook dat als je bijvoorbeeld met een groep bent en je weet dat er vaak brood met olijfolie vooraf op tafel staat, welke keuze je daarin maakt. Hoe ga je daarmee om? Ik neem bijvoorbeeld tegenwoordig heel vaak twee voorgerecht als ik uit eten ga en dat bevalt me echt uitstekend. Ik probeer zo min mogelijk brood vooraf te nemen, soms nog wel iets maar al 10x minder dan vroeger. Dat heb ik me bewust afgeleerd. Nou als je bedenkt hoeveel calorieën je daarmee kan besparen. Maar goed ieder daar zijn keuzes in natuurlijk, maar het gaat erom dat je bewust erover nadenkt en ook die keuzes maakt.

Het kan natuurlijk zijn dat je vooraf compenseert, daar hebben we het ook al eens eerder over gehad, maar doe je dat niet maak dan keuzes in wat je eet. Waar heb je het meeste zin in. Als je dat van tevoren hebt gedaan, is het makkelijker om je daar in het restaurant je daaraan te houden. Je bent voorbereid op het moeilijke moment. Bedenk handige ‘als-dan’-scenario’s. Als er brood op tafel staat dan neem ik een slok water als ik er van wil pakken. Als je dat bewust uitdenkt of uitschrijft, dat is zelfs nog effectiever, dan is de kans dat je het gewenste gedrag vertoont vele malen groter.

 

Een paar handige snelle tips om minder te eten zijn:

  1. Zet het eten verder weg van jezelf. Zorg dat het eten buiten hand bereik is. Je moet dan moeite doen om erheen te lopen en dan creëer je ruimte om na te denken en een bewust keuze te maken.
  2. Voordat je eten in je mond stopt, adem een keer diep in en uit. Al is het maar één keer. Vaak is dit moment al genoeg om jezelf weer alert te maken.

Het is niet dat je nooit meer iets mag. Ik zeg altijd: “zeg nooit nooit”, want als je dingen niet mag van jezelf dan wil je ze juist. Dus het is niet ‘nooit-nooit’, maar het is in plaats van ‘en-en’ wordt het ‘of-of’.

“Jij mag alles, maar je neemt niet meer al het lekkers. Je neemt het allerlekkerste.”

 

Dus niet doorgaan en brood vooraf en een hoofdgerecht en een voorgerecht en een toetje, maar of een voorgerecht of een toetje bijvoorbeeld. Je kan altijd uit eten gaan en afvallen hiermee. Kies waar je echt heel veel zin in hebt, wees je er bewust van. Maak er een momentje van, geniet heel bewust van wat je neemt. Maar je hoeft echt niet alles. Je komt niks tekort in je leven. Er is overvloed. Er is veel te veel lekker eten om je heen.

Dus het draait echt om keuzes maken en bewust genieten van wat je wel eet. Hoe erg is het nou om die keuzes te maken? Je hebt net zo’n leuke avond en je voelt je veel beter over jezelf. De dag erna heb je helemaal geen spijt, maar je bent trots op jezelf. Jij mag alles, maar jij kiest, want jij bent de baas over je eetgedrag en jij gaat voor je doelen!

EXTRA TIP: ik heb over dit onderwerp ook een gratis podcast opgenomen. Met nog veel meer voorbeelden én tips. Klik hier

Vanaf mijn vijftiende was ik volslank en altijd bezig met afvallen (of aankomen). Ik heb alles geprobeerd: noem een dieet en ik ken het. De ene keer was ik succesvoller dan de andere, maar nooit had ik blijvend resultaat. Ik dacht dat ik pech had; ik kwam van de wind al aan, en slanke mensen geluk.
Tot m’n 33-ste ben ik zo doorgegaan. Toen kwam ik erachter dat pech en geluk niet zoveel met mijn gewicht te maken heeft. Ik kopieerde het eetgedrag van slanke mensen en werd zelf slank. Zonder dieet, met chocola en wijn! En dat niet alleen: ik bleef slank en dat ben ik nog altijd.

Ik heb me verder gespecialiseerd in de psychologie achter eten en in coaching op (eet)gedrag. In de afgelopen jaren heb ik 8 boeken geschreven (300.000 verkocht) over afvallen zonder dieet, oftewel: afvallen door gedragsverandering.

In 2017 ben ik Skinnyminds begonnen. We hebben de kennis uit mijn boeken vertaalt in een training gedragsverandering. Gecombineerd met online groepen en een persoonlijk coachtraject, is dat het Skinnyminds coachplan. Vanaf 2019 leiden we coaches op in onze eigen coachopleiding, geaccrediteerd op HBO-niveau. In 2020 zijn we gestart met de Skinnyminds community.

Mijn dagelijkse ervaringen deel ik hier onder Mieke’s ervaringen





https://miekekosters.nl/concrete-tips-om-afvallen-makkelijk-te-maken/