16 tips voor thuis sporten


Wil je thuis sporten met een programma of app, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? In dit blog vind je de beste thuis sporten tips ter inspiratie.

Er zijn talloze (gratis) mogelijkheden om thuis te sporten, fitter te worden en meer calorieën te verbranden. Hier heb je geen speciale apparaten voor nodig. Denk aan: youtube, yoga, sportschema’s voor thuis en gratis fitness apps. Jij wordt fit zonder sportschool met deze 16 tips voor thuis sporten:

1. Yoga oefeningen voor thuis

Yoga is een fantastische manier om niet alleen flexibeler, maar ook sterker te worden. Je traint je spieren, je ademhaling en creërt meer rust in je hoofd. Ben je behoorlijk stijf en lukt het bijvoorbeeld niet om je tenen aan te raken als je rechtop staat? Met behulp van yoga verbetert je lenigheid razensnel! Het enige wat je misschien nodig hebt is een mat en een comfortabele plek in huis om de oefeningen te doen.

Aan gratis yoga oefeningen voor thuis is er geen gebrek. Dit zijn een aantal goede opties voor als je aan yoga wilt doen:

  • Yoga met Milou heeft op Youtube gratis lessen die je kunt volgen. Ze heeft honderden uren aan trainingen gevolgd en wil mensen helpen om lekkerder in hun vel te zitten, dichter bij zichzelf te komen en vooral meer rust te ervaren in hun hoofd.  Ze biedt video’s aan voor beginners, gevorderden, en voor specifieke klachten zoals rugpijn.
  • Yoga with Adriene geeft yoga lessen op youtube (in het Engels). Het is haar missie om mensen met elkaar te verbinden door middel van yoga en dit doet ze met gratis video’s van hoge kwaliteit. Haar lessen variëren van sessies van 10 minuten tot een uur. Ook heeft ze speciale video’s gericht op yoga en gewichtsverlies.
  • Equal hot power yoga geeft dagelijks om 10:00 en 17:00 yoga lessen op Facebook of Instagram. Kan je er niet bij zijn? Dan kan je gratis en voor niets een aantal online lessen bekijken via digital classes.
  • Down Dog is een app voor Android en iOs. De yoga oefeningen kan je helemaal personaliseren door het niveau, de duur, focus, stem en muziek te kiezen. Een heerlijke yoga app voor thuis! Daarnaast hebben ze een youtube kanaal met gratis video’s voor beginners en gevorderden.
  • Gratis yogalessen op De Nieuwe Yogaschool Online gegeven door inspirerende docenten. Daarnaast delen ze deze periode extra dingen op Instagram en Facebook, zoals o.a. een live Silent Sitting & Sharing.

2. Gratis apps voor thuis sporten

Misschien is yoga niet je ding. Dan zijn deze gratis apps voor thuis sporten een mooi alternatief. Thuis sporten kan net zo effectief zijn als bewegen in de sportschool, maar dan een stuk laagdrempeliger. Vanuit de comfort van je eigen huis hoef je je niet druk te maken om je conditie, je bezwete hoofd of andere sportschoolonzekerheden. Dit zijn een aantal van onze favoriete apps:

  • 7 Minute app voor korte trainingen van 7 minuten
    iOS | Android
  • Nike Training Club met work-outs aangepast op jouw doel
    iOS | Android
  • VirtuaGym Fitness met meer dan 500 oefeningen en 100 work-outs voor thuis
    iOS | Android
  • Sworkit heeft 6-weekse programma’s om slank, sterk of gezond te worden
    iOS | Android

Bekijk ook onze pagina over de 4 beste fitness apps voor afvallen.

3. Thuis sporten met Blogilates

Blogilates verdient een eigen plekje in deze lijst met tips. Cassey Ho is met blogilates het nummer 1 vrouwelijke fitness kanaal op youtube met meer dan 4 miljoen abbonees. Heb je een specifieke spiergroep die je wilt trainen? Wil je ergens strakker worden? Dan staat er ongetwijfeld een geschikte work-out op haar kanaal. Op de website van Blogilates vind je verder een schat aan recepten, challenges, een app, printables, informatieve afbeeldingen en thuis sport video’s. Wow!

Een aantal van haar best bekeken workouts en video’s:

4. Schema’s en workouts voor thuis

Ga je liever aan de slag volgens een schema? Dan ben je wellicht op zoek naar een thuis sporten schema. Er zijn tientallen oefeningen die je eenvoudig thuis kunt doen, zonder dat je er materialen voor nodig hebt. Mocht je ingeschreven staan bij een sportschool, dan bieden ze vaak virtuele lessen aan, maar ook online zijn er genoeg andere (gratis) mogelijkheden. Dit zijn een paar tips:

4. Circuitjes van Eline

In onderstaande video’s doet Eline een aantal oefeningen voor die je ook gewoon thuis kunt doen. Daag jezelf uit en doe de 2 circuitjes achter elkaar en herhaal dit setje. Gun jezelf een minuut rust tussen de circuitjes in. Sport je nooit tot zelden? Begin dat met circuit 1 en herhaal dat 2 rondjes. Heb je het idee dat het te licht voor je is? Maak het dan uitdagender voor jezelf door gewichten te gebruiken. Heb je dit niet in huis, dan kun je de gewichten vervangen door bijvoorbeeld gevulde flessen.

Circuit 1:
Je doet 20 jumping jacks, 20 step ups, 10 chair dips en 15 sit ups.

Circuit 2:
Je doet 20 Mountain climbers, 8 squats, 16 walking lunges (8 per been) en 15 leg raises.

4. Wandelen en hardlopen

Technisch geen thuis sporten, maar je hebt er geen sportschool voor nodig. Als het mooi weer is, is het natuurlijk heel lekker om naar buiten te gaan en aan je conditie te werken. Zeker nu je al meer binnen blijft. Wandelen en hardlopen in de buitenlucht, zeker met daglicht is gezond voor je lichaam en geest. Met e-routes (voorheen ImagineRUN) vind je heel eenvoudig een leuke route met de afstand die je zelf kiest. Vanaf jouw locatie krijg je 1-3 routes, waar je ook bent.

Bekijk ons blog over  hardlopen apps voor meer handige tips.

Beweeg, ontspan en blijf vitaal

Juist nu is het extra belangrijk om te blijven bewegen en goed voor jezelf zorgen. En wie weet heb je over een aantal weken een nieuwe, gezonde gewoonte ontwikkeld, dat zou toch top zijn? Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips voor thuis sporten. Heb jij nog andere waardevolle tips voor thuis sporten, vergeet dan niet om een reactie achter te laten onder dit blog!

Meer lezen: Geen zin om te sporten? Blijf gemotiveerd met deze 5 tips

E-book: Afvallen zonder dieet

Download ons nieuwe gratis e-book over afvallen zonder dieet. Met tips en recepten, geheel volgens onze methode.  Eet niet meer al het lekkers, maar alleen het allerlekkerst. Pak weer regie op je eten. In dit boek ontdek je hóe je dat doet. 





https://miekekosters.nl/thuis-sporten-tips/