Beste manier om af te vallen? 11 tips voor de slankste jij!


Afvallen lijkt simpeler dan het is, want van die overtollige kilo’s afkomen is een hele uitdaging. Er lijken wel duizenden manieren te zijn om af te vallen, maar wat is nou eigenlijk de beste manier?

Met deze 11 tips bereik jij binnen no time die body waar je altijd al van droomde, en dat ook nog op een gezonde en verantwoorde manier. Ben jij klaar om summer ready te zijn? Laten we beginnen!

Wat is de beste manier om af te vallen?

Een evenwichtige levensstijl en gezonde voeding zijn de sleutel tot een gezond leven én een gezond, slank lichaam. Natuurlijk kun je dit bereiken door gezond te eten, veel te bewegen en goed te slapen. Maar wat werkt nog meer bij afvallen?

Ongezond overgewicht

Naast dat die extra kilo’s je zelfbeeld kunnen aantasten, is het simpelweg ook niet gezond. Het dragen van overtollig lichaamsgewicht kan het risico op ernstige gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen, hoge bloeddruk en diabetes type 2, verhogen.

Afvallen is in theorie een simpele rekensom: verbruik meer calorieën dan dat je consumeert.

Lees ook: Afvallen lukt niet? 18 tips die wél effectief zijn

Wat werkt écht bij afvallen? 11 tips

1. Bewezen ondersteuning bij het afvallen

Er zijn misschien wel duizenden middeltjes op de markt die claimen je te helpen bij je afvalproces. Maar geloof het of niet, Daily Co Skinny Support op basis van glucomannan werkt écht en ondersteunt je bij gewichtsverlies in combinatie met een energiebeperkt dieet.* Het geeft je namelijk een vol gevoel, waardoor je je eetlust onder bedwang houdt. Ben jij klaar om eindelijk die extra kilo’s te verliezen?

Dit werkt écht in je afvalproces: 

Het is dus wel belangrijk dat je Daily Co Skinny Support inneemt in de context van een energiebeperkt dieet om de gunstige effecten te merken.* Neem dagelijks 3 gram glucomannan in drie doses van elk 1 gram. Vóór de maaltijd, gewoon met water. En let the magic work!

2. Eet gevarieerd, voedzaam en veel vezels

Gezonde maaltijden en tussendoortjes moeten de basis vormen van iedereens dieet. Een makkelijke manier om een maaltijdplan op te stellen is om ervoor te zorgen dat elke maaltijd voor 50 procent uit fruit en groenten bestaat, voor 25 procent uit volle granen (complexe koolhydraten) en voor 25 procent uit eiwitten. 

De totale vezelinname moet dagelijks 25-30 gram. Hierdoor krijg je een vol gevoel én je darmen zijn er ontzettend blij mee!

Denk bijvoorbeeld aan voedzame producten om af te vallen zoals: 

  • vers fruit en verse groenten
  • vis
  • peulvruchten
  • noten
  • zaden
  • volle granen, zoals zilvervliesrijst en havermout

Lees ook: Normaal eten en toch afvallen? 6 geheimen die écht werken

Vermijd bewerkte producten en suikers

Probeer bewerkte en ultrabewerkte producten juist te vermijden, deze zitten bijna altijd vol met suiker, zout en lege calorieën. Bovendien krijg je er haast een verslavend gevoel van, waardoor je er alleen maar meer van blijft eten. Beter laten staan dus! Denk aan snoep, koek, gebak en chips. 

3. Houd een eet- en gewichtsdagboek bij

Zelfcontrole is een cruciale factor bij succesvol afvallen. Je kunt gewoon een papieren dagboek, een mobiele app of een speciale website gebruiken om alles wat je eet en drinkt bij te houden. Je gewicht kun je natuurlijk bijhouden met een weegschaal of een meetlint. 

Ben je goed op weg? Dan zul je al snel verschil merken, en dat geeft weer extra energie en motivatie! Ook als het niet lukt kun je makkelijker achterhalen waar het aan ligt. 

Door bij te houden hoeveel je eet en beweegt krijg je een beter inzicht in jouw leefstijl én kun je de (kleine) successen vieren!

4. Beweeg, beweeg en beweeg!

Bewegen helpt bij afvallen, omdat je met bewegen (meer) calorieën verbrandt. Regelmatige lichaamsbeweging is van vitaal belang voor zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. 

Een uur matig intensieve activiteit per dag, zoals stevig wandelen of op een redelijk tempo fietsen, is ideaal. Als een uur per dag niet mogelijk is, probeer dan op z’n minst 150 minuten per week aan te houden. 

Lees ook: Snel afvallen zonder sporten? 10 tips!

Bouw het langzaam op

Ben je niet zo van het sporten? Bouw het dan langzaam op en probeer er aan te wennen. Kies ook een sport of activiteit die bij je past en die je leuk vindt. Op die manier is het veel makkelijker vol te houden. You go!

Begin bijvoorbeeld met kleine activiteiten zoals:

  • wandelen naar de supermarkt
  • fietsen naar je werk
  • de trap nemen
  • bladeren harken
  • een hond uitlaten
  • tuinieren
  • dansen
Vrouw die wandelt als beste manier om af te vallenVrouw die wandelt als beste manier om af te vallen

5. Vermijd frisdrank en alcohol

Het is mogelijk om honderden calorieën per dag binnen te krijgen door simpelweg alleen  frisdrank, thee/koffie met suiker, sap of alcohol te drinken. Deze staan bekend als “lege calorieën” omdat ze extra energie leveren zonder enige voedingsvoordelen te bieden (zoals vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen).

Drink water en andere ongezoete dranken

Tenzij iemand een smoothie (met fruit én groenten) drinkt, kun je het beste water of ongezoete thee en koffie drinken. Een scheutje verse citroen of sinaasappel toevoegen aan water kan voor lekker smaakje zorgen.

Verwar uitdroging overigens niet met honger. Iemand kan hongergevoelens tussen geplande maaltijden vaak stillen met een slok water.

Leestip: Pillen om af te vallen: welke werkt echt?

6. Meet je porties af en houdt ze onder controle 

Te veel eten, zelfs van caloriearme groenten, kan leiden tot gewichtstoename. Daarom is het belangrijk dat je je portiegrootte in de gaten houdt. Ook is het niet slim om rechtstreeks uit verpakkingen te eten, zoals een zak chips. Je eet dan heel makkelijk te veel, terwijl je er niet eens van geniet!

Doe bijvoorbeeld je chips in een bakje en schep één keer je maaltijd op op een gepast bord. Je kunt echt nog wel genieten van lekker eten, maar met mate!

7. Eet bewust

Veel mensen hebben baat bij mindful eten, waarbij ze zich volledig bewust zijn van waarom, hoe, wanneer, waar en wat ze eten. Gezondere voedingskeuzes maken is een direct resultaat van meer afgestemd zijn op je lichaam. En hoe mooi is dat?

Vermijd stress en eet mindful

Mensen die aan mindful eten doen, proberen ook langzamer te eten en van hun eten te genieten, waarbij ze zich concentreren op de smaak. Ruik, proef en geniet van je eten. Door een maaltijd minimaal 20 minuten te laten duren, kan het lichaam alle signalen voor verzadiging registreren.

Leestip: Intermittent fasting tegen buikvet: zo werkt het écht

Vrouw die gezond eet als beste manier om af te vallenVrouw die gezond eet als beste manier om af te vallen

8. Houd sociale gelegenheden in de gaten

Veel sociale en omgevingsprikkels kunnen aanzetten tot onnodig eten, denk aan verjaardagen of simpelweg een avondje op de bank. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld sneller geneigd te veel te eten als ze televisie kijken. Anderen hebben er moeite mee om een schaal met snoep aan iemand anders door te geven zonder zelf een stuk te pakken.

Door je bewust te zijn van wat het verlangen naar lege calorieën kan triggeren, kun je manieren bedenken om je routine aan te passen om deze triggers te beperken.

9. Plan je voedzame maaltijden vooruit

Maak elke week een weekmenu met gezonde, voedzame maaltijden en stem ook je boodschappen hierop af. Het is namelijk erg verleidelijk een zak chips open te trekken als die eenmaal in huis ligt, maar door vooral gezonde snacks en voeding in huis te halen bescherm je jezelf. 

Wil je afvallen en het er ook graag afhouden? Dan kun je je  keuken vrijmaken van bewerkte of junkfood en ervoor zorgen dat je de ingrediënten bij de hand hebt om eenvoudige, gezonde maaltijden te maken. Dit kan snel, ongepland en onzorgvuldig eten voorkomen.

Lees ook: Buikvet kwijtraken & 50 plus? Zo doe je dat!

10. Zoek sociale steun

Sociale steun is een geweldige manier om gemotiveerd te blijven, want samen is toch veel fijner dan alleen? Vraag om hulp en accepteer de hulp ook van je dierbaren. Iedereen wil niets liever dan dat jij lekker in je vel zit!

Misschien wil je zelf een vriend(in) of familielid vragen om mee af te vallen, zodat je samen recepten uit kunt delen en samen kan sporten. Hoe gezellig is dat?

Andere manieren van steun kunnen zijn:

  • een positief sociaal netwerk
  • groeps- of individuele begeleiding
  • fitnessclubs of partners
  • hulpprogramma’s voor werknemers op het werk
Fit koppel samen afvallenFit koppel samen afvallen

11. Blijf positief en stress niet!

Gewichtsverlies is een geleidelijk proces en het kan best ontmoedigend voelen als de kilo’s er niet zo snel afgaan als je had verwacht. Maar geef niet op! 

Sommige dagen zullen moeilijker zijn dan andere, dat hoort er helaas bij. Maar probeer ook juist je (kleine) successen te vieren en heb niet te hoge verwachtingen van jezelf. Stel realistische doelen en geef jezelf een schouderklopje wanneer je weer bent gaan sporten!

Leestip: Hoe verlies je snel buikvet? 14 tips voor een skinny taille!

Wat helpt het meest om af te vallen?

Er is niet één ding dat het meest helpt bij afvallen, maar gezond eten, bewegen, goed slapen en een eetdagboek bijhouden kunnen je zeker helpen. Daily Co Skinny Support, met glucomannan, kan je ondersteunen bij dit proces.* Probeer de focus te leggen op het veranderen van je leefstijl, naar een fittere en slankere jij!

Hoe kun je in 1 week 5 kilo afvallen?

Het is mogelijk om 5 kilo in één week af te vallen, maar dit wordt sterk afgeraden. Iedereen wil natuurlijk zo snel mogelijk een bikini proof lichaam hebben, maar helaas is dit meestal niet op een gezonde manier. Een halve tot één kilo per week is voor de meeste mensen een normaal gewicht om af te vallen. 

Richt je dus op je gezonde leefstijl en ben niet te streng voor jezelf. Als je één kilo per week afvalt, mag je al heel trots op jezelf zijn!

Leestip: Hoeveel calorieën is een kilo afvallen?

Samenvatting beste manier om af te vallen

Om afvallen vol te houden, moet je je inzetten voor een gezonde levensstijl, waar je geen “vakantie” van krijgt. Hoewel je je alsnog vrij moet voelen om zonder schuldgevoel te genieten van een speciale maaltijd, een verjaardagsfeest of een vrolijk feest op feestdagen, moet je proberen niet te ver af te dwalen van het pad van gezond eten en bewegen.

Houd vol, ben consistent en neem alle tips en ondersteuning mee die je kan krijgen. You can do this!

Beste manier om af te vallen

Over dit artikel

Dit artikel over beste manier om af te vallen is voor het eerst gepubliceerd op 15 mei 2024. Waarom je overgewicht hebt is lastig te zeggen. Dit kan liggen aan veel stress (cortisol), te veel suikers (houd ook rekening met alle schuilnamen van suiker), een calorierijke snack, te weinig vezels, te veel vet en nog veel meer. Hoe kun je het beste afvallen? De beste manieren om af te vallen zijn per persoon verschillend. Welk diet het best je past, zoals een koolhydraatarm dieet of intermittent fasting, hangt af per persoon. Je wilt natuurlijk een jojo-effect voorkomen, daarom is het belangrijk om duurzaam af te vallen. Ga voor gezond voedsel, dat hoeft echt niet altijd sla te zijn. Ook kun je kiezen voor een goedvullende smoothie op basis van fruit en groenten. Zorg dat je een gezond bmi krijgt door gezond te eten, veel te bewegen en de juiste mentaliteit. Dan kom je echt van dat buikvet af! Een manier om te sporten kan al heel simpel zijn: gewoon wandelen naar de supermarkt of fietsen naar je werk. Manieren om af te vallen zijn er genoeg, kijk wat bij jou past!

Bronnen

Je las een bericht in de categorie: 

  • Wat is de beste manier om af te vallen

 





https://vitamines.com/blog/beste-manier-om-af-te-vallen/